Bugarske sahistice i druga vazna pitanja ...

Imao sam danas odlicnu ideju za post ali mi je malo isparila … znam da je opet bilo nesto o musko - zenskim pitanima … aha, sjetio sam se.

Gledao sam naime na zadnjoj strani jednog starijeg Economista (WC literatura, kaj ces … ) jednu reklamu za investiranje u Bugarsku. Nesto kao, mi imamo turbo uvjete, kao najbolji u Europi i te spike.

Obicno me takve reklame razaloste jer se moj jadni lokalpatriotski mozak zalosti kad citam kako se druge balkanske/istocnoeuropske zemlje reklamiraju i/ili napreduju a mi negdje po obicaju u zapecku snivamo …

Al dobro necu sad tu o ekonomiji. Ekonomskih prica mi je pun kufer. Ako nekoga interesira tema ulaganja u Bugarsku moze slobodno produziti na prvi , drugi ili treci site.

No, ono sto me zainteresiralo je mala slicica dvoje promotora, da ne velim celebritija.

Jedan je Veselin Topalov - sahovski svjetski prvak u onom sto je ostalo od FIDE nakon sto su se Kasparov i drustvo otcijepili 1993. (a mi mislili da to ima samo u Drustvu Hrvatskih Knjizevnika). Drugi celebrity je zena - sahovska svjetska prvakinja Antoaneta Stefanova koja se titule sahovske prvakinje domogla vec kao 25 godisnjakinja.

(Apropos saha, bas smo neki dan gospodja Neutrino i moja malenkost pogadjali poznate Azerbejdzance, pa smo se prisjetili i Garija Kasparova …)


Elem, pitanje koje mi se nametnulo kad sam vidio gospodjicu Stefanovu je:

Zasto uopce postoji svjetsko prvenstvo u sahu za zene?

Potpuno razumijem zasto zene-plivacice, zene-skijasice, zene atleticarke, gimnasticarke i klizacice imaju zasebno natjecanje. Ne smatram to seksizmom vec jednostavno racionalnim priznavanjem fizioloskih razlika u gradji tijela.

I normalno je da zene ne mogu niti dici utege kao muskarci niti natjerati svoje tijelo na trpljenje jednakih sila kao muskarci. Imamo i vrlo razlicite tjelesne mase pa nikakvi sportovi u kojima se stvar moze rjesavati snagom ili cak direktnim hvatanjem protivnika, ne dolaze u obzir za ravnopravno hvatanje u kostac zena i muskaraca.

Normalno da ce zenama biti pretesko hvatati Karloviceve ili Primorceve servise, skakati u blok na smeceve muskih odbojkasa ili survavati se niz planincine brzinama Ivice Kostelica (jednostavno zato sto je njegova brzina dobrim dijelom plod njegove mase). Ovom mu prilikom cestitam na srebru ;)

No vec kod sportova poput npr.streljastva, kuglanja ili curlinga, stvari postaju manje razumljive.

Jos mogu shvatiti da u strelicarstvu muskarci i zene nisu ravnopravni - ipak treba napinjati onaj luk, a to je oblik fizickog rada za koji valjda muskarci imaju bolju konstituciju, ali k vragu za pucanje iz zracnice … koliko tu moze imati utjecaja fizicka snaga?

Ili u pikadu?

Zasto se na olimpijadi u curlingu posebno natjecu muskarci a posebno zene?

Osim ako netko ne misli da bi i tu doslo do podjele posla ne muske i zenske pa bi muskarci gurali kamenje a zene radile metlicama …

Onda, ne znam kako stvari tocno stoje u automobilizmu, ali znam da postoje neke samo zenske utrke. Pitam se zasto?

Zar postoji neka tjelesna predispozicija koja je zasnovana na spolu i zbog koje je nepojmljivo da zena vozi brze/sporije od muskarca?

I tako dolazimo do saha.

Jer u svim gornjim sportovima ipak se nesto fizicki cini pa se (iako klimavo) moze tvrditi da su eto muskarci fizicki izdrzljiviji pa mogu stajati na nogama i bacakati pikado strelice duze od zena (sto uopce ne tvrdim, velim mogao bi to netko drugi tvrditi), ali ZASTO U SAHU?

Jezi ga, cijelo vrijeme pricamo kako su muskarci samo fizicki jaci spol.

Nitko se od ozbiljnih ljudi ne usudi ni pomisliti da bi zenski um mogao biti razlicit od muskog (osim u nekim detaljima, kao npr. Sposobnost uocavanja cipela u izlogu) - pa zasto onda moderno drustvo dopusta takvu uvredljivu segregaciju? Zasto zenski sahovski prvaci pristaju na ta sramotna drugoligaska natjecanja? Zasto zena ne moze biti sahovski prvak i tocka?

Ili zasto se ne uvede sahovsko prvenstvo za "vertically chalenged" npr?

Kao, stolovi normalne visine pogoduju normalno gradjenim ili cak visokim sahistima jer imaju bolji pregled ploce pa lakse uocavaju opasnosti protivnikovih manevara. A mali su tu zakinuti i zato oni osnuju svoje prvenstvo za nize od 1,60 … ali opet zene i muskarci ravnopravno ...

A mozda je ta podjela na muske i zenske prvake uvedena zbog muskih slabosti?

Mozda smo mi muskarci shvatili da bi nas nazocnost zene na suprotnoj strani ploce odvleklo u druga razmisljanja i ne bismo bili u stanju misliti 7 poteza unaprijed i damin gambit bi nam znacio nesto cisto drugo …

Ili bi mozda zenski parfemi pobrckali sinapse sahovskim velemjstorima i oni vise nisu u stanju jasno misliti.

Sad, to me odmah podsjeca na muske primjerke koji se kupaju u parfemcinama i za koje se i tri dana nakon sastanka zna u kojoj su sobi bili … Znate taj tip satro ugladjenih sa pecatnom prstencinom i oblakom aftershavea ...Onda si mislim, a sto ako se neki sahist tako natracka?

Postoji li neko pravilo u sahovskom pravilniku koje takmicarima brani da oko sebe sire mirise kao LUSH trgovine?

Ili, zasto bi ostali samo na ugodnim mirisima - smije li sahist doci na natjecanje smrdljiv? Ono - sjedne, pa pod stolom izuje cipele, a protivniku suze na oci … Ko u takvoj situaciji ne bi previdio gubitak topa u trecem potezu?

A tek na natjecanjima kad ih posjedaju na one klupe ko u radnickom odmaralistu pa igraju li igraju … majke ti, ako im zatvore prozore, a oni se uznoje… u onim sakoima sa zakrpama na laktovima i slicno.

Uh, odvelo me ovo razmisljanje prilicno daleko...A samo sam htio znati - zasto postoji zensko sahovsko prvenstvo ...

Inace, danasnji dan znacajan je (osim zbog ovog mojeg razmisljanja o sahisticama) i po tome sto su na danasnji dan rodjeni Galileo Galilei, draguljar Tiffany, Matt Groening (tata Simpsonsa) i Jane Seymour (Zena-vrac) a umro je Nat King Cole autor cijelom svijetu cuvene Goodbuy Irene … a bogami i Mona Lisa smile …

Prije 50 godina (1955) No1 na top listi u UK bio je Mambo Italiano (Hej Mambo, Mambo Italiano ...), a dalje od meni poznatijih tu su na danasnji dan bili i:

1956 Sixteen Tons - sa dubokim glasom Tennessee Ernie Forda ("I owe my soul to the company store")

1961 Elvis sa Are You Lonesome Tonight

1965 The Righteous Brothers sa You've Lost That Lovin' Feelin'

1967 The Monkees i I'm A Believer (Then I saw her face, now I’m a believer/Not a trace of doubt in my mind…i one klavijature u pozadini)

1981 John Lennon sa "Woman I can hardly express, My mixed emotion at my thoughtlessness … pa u refrenu Aj laaaaaav juuuuu - well, well - now and for-ev-er!!)

1984 Frankie Goes To Hollywood i Relax (hej pa to je vec "moje" vrijeme …

1990 Sinead O'Connor i Nothing Compares 2 U … ah ovo vraca sjecanja na faks … bolje receno na njegovu kantinu … i duzi sladji espreso … i tako to ... vele da se fakat spontano rasplakala dok su to snimali. Ja sam skloniji vjerovati da je imala tanjur svjezeg luka pod bradom ...

2003 Tatu i All The Things She Said (ajme majko, kakva promjena ritma i kvalitete i svega)

2005 ponovno izdanje Elvisa i It's Now or Never … ovo je vec bolje …inace drugi put kao broj jedan na UK Top 40

I ove godine neki Notorious i drugi pjevaju o nekoj Nasty girl, ali ja to nisam cuo… Na zalost? Na srecu? …Toliko za danas

0 komentara: