Umammmy

Nedavno sam u jednom od panel kvizova koje ovdje volim pratiti po prvi put cuo rijec "umami".

Voditelj je dao objasnjenje da se radi o takozvanom "petom okusu" i da je karakteristican za primjerice parmezan.


Onda sam na neko vrijeme zaboravio taj pojam.

Pa sam se neki dan uhvatio razmilsjati o tome intenzivnije kad sam kusao gospodjin umak uz peceno meso i zgance ...


Bas mi je falila rijec s kojom bih samom sebi opisao ljepotu okusa koji je zatitrao moje pupoljke na jeziku ...



To je valjda taj Umami ...

Pa sam onda proguglao malo - kaj jos ima novo? - i saznao sam dosta.



Za umami vele da je "Peti okus". Kao imate slatko, kiselo, slano, gorko i ... umami


Jedan je japanski znanstvenik prvi otkrio da je glutaminska kiselina (jedna od aminokiselina) odgovorna za specifican "umami" okus.

Naime, razmisljajuci o okusu hrane skuzio je da postoji okus koji je zajednicki sparogama, paradajzu, siru i mesu, ali nije jedan od onih cetiri do tada poznatih.

E onda je naravno poceo eksperimentirati da pronadje sto daje taj specifican okus. Znao je da je taj okus posebno prisutan u jednoj vrsti juhe od algi u tradicionalnom japanskom kulinarstvu. Kuhajuci ogromne kolicine te juhe uspio je izolirati kristale glutaminske kiseline. Otkrio je da oni imaju jasan okus, razlicit od 4 poznata i nazvao ga je umami. 100 grama suhih algi sadrze oko 1 gram glutaminata.


Nemam pojma kako bi se umami preveo na hrvatski - englezi koriste riec "savoury" koja se na hrvatski obicno prevodi sa "ukusan".

E sad, glupo je pisati da se radi o "ukusnom okusu" ... hm, pitao sam i stitcha ... pa mi je odgovorio "slastan". Slastan nije lose ... a nije lose ni umami ...

Okus umamija ja sebi najbolje predstavljam kroz okus parmezana.
S obzirom da nemam pojma kakav okus imaju te tradicionalne japanske alge. No kad se sjetim parmezana ili slasnog mesnog pecenja odmah osjetim neko draskanje pri korijenu jezika. Mozete li si predstaviti socnu telecu pecenku iz koje se jos pusi? Ili onaj trokut parmiggiana reggiana? Ma moze i dobra slanina. Eh to je nekako taj umami.
Ako si ne mozete predstaviti, evo malo slikica da vam pokrene mastu:






Vele da je sam okus pritajen. Uklapa se sa drugim okusima i zaokruzuje ono sto osjecamo. Vecina ljudi ga ne moze uvijek osjetiti zasebno, ali umami ima vaznu ulogu cineci neku hranu izvrsnom.

Cini se da se dodavanjem luka u hranu otpusta (ili veze?) glutaminat pa se umami bolje osjeca.

Cime se objasnjava da se za zprske i slicno redovito koristi luk ...


Jedan od komicara u panel kvizu s pocetka ustanovio je da se umami sigurno tako zove jer dok jedes finu klopu uzdises "Ummm mummmmyyyy"



Jeste li vi iz ovog mog pisanja uspjeli skopcati kaj je umami ili da pisem jos malo na tu temu?


Jel se i vama cini da u cevapima ima puno tog umamija?





E kud sam bas danas reko zeni da mi smanji porciju za rucak ... umrijet cu do navecer ...


PRENOSIM KOMENTARE

xiola bleu će na to: Hm, nikad cula za tu rijec, moram priznat. Ja sam mislila da savoury znaci da nije slatko. A o cevapima mi nemoj jerbo cu te zadavit. I ako ima gdje u Londonu da se krkaju, reci, jer Marisi i ja cemo ispizdit od muke stono ih nikako ne mozemo pronaci. (19.04.2006. 08:23)

Wanda će na to: uh, valjda je bilo prerano za moje nepce. diže mi se želudac pri pogledu na ovu hranu...noćne more do uskrsa...još traju;-) (19.04.2006. 08:48)

Le1 će na to: Ni ja nisam čula za taj pojam,ali svaki dan se nešto nauči,zar ne!! (19.04.2006. 08:53)

crna17leptirica će na to: mislim da sam gladna zbog pogleda na slike =) hehe (19.04.2006. 08:55)

neutrino će na to: @ xiola - sto tocno znaci savoury ovisi o situaciji. Mi recimo jela dijelimo na slatka i slana, Englezi na sweet & savoury. Utoliko imas pravo da su savoury ona koja nisu slana ... wikipedia veli: "Savoury or savory denotes a broad band of flavour which is characteristically salty, spicy or umami. It is often considered an antonym for the word sweet. Foods with a savoury flavour, such as appetizers, are sometimes referred to as savouries." U Londonu cevapa ima ko u prici ... To jest ima svinjetine, govedine, papra i luka ... a i BBQ im nije nepoznanica ... cak vjerujem da bi se i kajmaka naslo kad bi covjek bas potrazio ;-) (19.04.2006. 09:55)

neutrino će na to: @ wanda - ma samo ti navrati oko podne ... onda ce ti mozda bolje leci ova tema :-))) (19.04.2006. 09:56)

neutrino će na to: @ Le1 - a jesi li i jucer nesto naucila? (upita on neprimjetno navodeci da se procita post o cokoladi...) (19.04.2006. 09:59)

neutrino će na to: @ crna17leptirica - ah danas mi Rubelj duguje proviziju, bojim se ... (19.04.2006. 10:00)

darkness_embraced će na to: Neutrino ne moras pisat o kavi,ni nju ne volim :) zgadio si nam svima cokoladu,ali ovaj okus "umami"...da,imas pravo!definitivno je to onaj okus kad jedes cevape,a ne znas kako bi opisao okus,samo znas da je prokleto fino!joj...ja bi cevape... (19.04.2006. 10:18)

neutrino će na to: @ darkness - kako sam vec vise puta napisao, nije mi zelja ogaditi ljudima cokoladu. Ali ne bi bilo zgorega da ta cokolada bude proizvedena bez robovskog rada... nego, pijes li barem caj? (19.04.2006. 10:24)

Le1 će na to: NIje da se pravdam ali mi otočani to uopće ne razlikujemo,i nikako da mi uđe u uho,što ću priznajem.....ne ljutim se (19.04.2006. 10:49)

empty će na to: slažem se, daleko od toga freske su posebne i svaki drugi detalj smanjio bi njihovu vrijednost.. ali ja se u danom trenutku, okružena masom turista koji slikaju iako je zabranjeno, viču iako su na svetom mjestu, nisam imala priliku zastati i pogledati, razmisliti i diviti se..nadam se da će drugi puta biti više prilike i manje ljudi... btw: baš mi se otvorio apetit:) (19.04.2006. 11:20)

Blueville će na to: ja sam mislila da se Umami kaze za dodatke jelu koji imaju okus mesnatog i pikantnog, parmesan nije ni priblizno tome... (19.04.2006. 12:51)

vio će na to: jao,ovo isod sa ovim decaima je strasno,ali tako normalno ujedno.. strava. (19.04.2006. 12:57)

otrovna jabuka će na to: mljac! sva sreća ovaj put nisam gladna... ;o) (19.04.2006. 13:20)

jimbo će na to: ja sam jedini certificirani slavonski specijalist za ćevape. I mogu ti reć da je to ekstaza okusa, umami i pol! Međutim i tu ima varijacija, bitan je luk, pa kajmak, pa somun ili lepinja, pa onda jel sarajevski il travnički il' pak banjalučki... Ima mnogo vjeruj mi. (19.04.2006. 13:26)

neutrino će na to: @ Le1 - hm, ovaj je tvoj komentar malo izvan teme ovdje, ali nema frke - bitno da smo se mi razumjeli. Drago mi je da se ne ljutis :-) (19.04.2006. 14:52)

neutrino će na to: @ empty - jos jedna devijacija od teme :-) Sad se netko pita kakve veze imaju freske i sveta mjesta sa umamijem :-))) (19.04.2006. 14:53)

neutrino će na to: @ blueville - ja eto za umami nisam ni cuo do QI prije koji mjesec ... (19.04.2006. 14:54)

neutrino će na to: @ vio - ne boj se komentirati ispod clanka na koji se komentar odnosi. Ja uglavnom uspijevam vidjeti sve komentare na prvoj strani. Ako zelis komentirati neki stariji clanak predlazem da koristis alternativni site na blog.com jer tamo mi se komentari slazu kronoloski pa ti mogu odgovoriti na bas svaki komentar... inace - je strasno je to sa djecom - zato o tome i pisem... (19.04.2006. 14:56)

neutrino će na to: @ jabuka - uh, steta, a bas sam te htio isprovocirati na jos gnjevnih komentara ... (19.04.2006. 14:57)

neutrino će na to: @ jimbo - daj ne pretjeruj ... vis da nas s ove strane kanala muci neopstojnost cevapa kao takvog (vidi xiolin komentar) a kamoli jos da kontempliramo rafinirane nijanse s obzirom na geografsko porijeklo ... idi ti ribafishu - on ti je specijalist za ocjenjivanje cevapa - ja cevape samoznam jesti ... i to nimalo kulturno ... (19.04.2006. 14:59)

xiola bleu će na to: Ali ne mislim na kebab nego bas na cevap, kuzis? Kebaba ima na svakom koraku, ali cevapa kao takvih jos vidjela nisam. Nego, ja radim u metropoli, ali zivim u pripizdini donjoj koja ni kina nema (najbilize je 15km udaljeno), dakle, kulture imam koliko i prosjecna krava na pasnjaku. Na zalost. Pa ukoliko i idem nekamo poslije posla (poslije 18 sati), pa onda jos doma, jebo, ne dodjem natrag prije 23 sata. (19.04.2006. 15:29)

z.l.e.v.A.n.k.a. će na to: Ima i resko. Kao okus. (19.04.2006. 15:32)

neutrino će na to: @ xiola - nemam pojma o cemu ti pricas, ja ti nabrojih sastojke cevapa, pa se ti lijepo odvazi i peci ... a glede kulture ... pa zar postoje takve pripizdine? (19.04.2006. 16:00)

neutrino će na to: @ zlevanka - resko ti je okus? Jel to onaj od kojeg rade zlijezde kad pomislis na svjeze jabuke? (19.04.2006. 16:01)

jedan bezobrazan će na to: oprosti što sam ispao bezobrazan, ali ne mogu se oteti tom dojmu sa Glorijom, ne znam zašto, e nemam pojma. (19.04.2006. 16:06)

neutrino će na to: @ creativa - dobro koji vam je vrag svima da mi na komentare koje ostavljam po vasim blogovima dolazite odgovarati ovdje? Do sad je to radila iskljucivo xiola od koje sam se na to navikao - djevojce je zbrkano, pa rekoh ionako je nikad necu oduciti od toga. uzaludno bi sad bilo i pokusavati... ali najprije ove djevojke gore, a sad i ti ... k vragu, kakve veze to sve ima sa umamijem?!?!?! (19.04.2006. 16:41)

Blueville će na to: Xiola, do prije kojih 5 godina si mogla jesti cevape kod nekih Sipaca na Westbourneu.... (19.04.2006. 18:14)

xiola bleu će na to: Hihi, oborismo Neutrina komentarima. A da li postoji takova pripizdina? O, i te kako! Blueville, grmph, ja se prije 5 godina doselila odje na jug, prije gulih na sjeveru. Pronaci cu ja cevape u Londonu pa makar mi to bilo zadnje sto napravih u zivotu. (19.04.2006. 23:28)

Balkan.Boy će na to: narednik KRUL se javlja iz želudca....aaa daaaaj jest...njam ćevapi (19.04.2006. 23:40)

Daxo će na to: Blog je super, samo mi ove slike nisu dobro sjele poslije ponoći. (20.04.2006. 00:31)

neutrino će na to: @ bluewille - moze malo preciznije? (20.04.2006. 12:33)

neutrino će na to: @ xiola - ma niste me jako oborili, kako rekoh, ti mi dodjes kao neko razbaruseno osvjezenje, ali ne mogu dopustiti da mi se creativa i drugi uzjogune ... ;-)) ... a glede cevapa - dobro, zaista ne znas ispeci cevape? (20.04.2006. 12:35)

neutrino će na to: @ balkan.boy - hm ... nes ti komentara ... (20.04.2006. 12:39)

neutrino će na to: @ daxo, probaj ih pogledati oko podne, na prazan zeludac ... (20.04.2006. 12:39)

xiola bleu će na to: Cufte jos i znam ispec. Hm. Barem mislim da znam. Cevap - jok. (20.04.2006. 23:19)

0 komentara: