Jeste li uzivali u cokoladi za Uskrs?

Danas je utorak, ali ja se pravim da je ponedjeljak. Zato se bavim temom izrabljivanja djece. I dalje vam pricam price o cokoladi.

Za one koji sad po prvi put posjecuj moj blog pocetak prica o cokoladi mozete naci na ovom linku


OUROUTA, Obala Bjelokosti, 2001

Brahima Male i Siaka Traure susreli su se prije dvije godine na maloj autobusnoj stanici u Sikassu u Maliju, gdje cekaju trgovci robljem.



Siaka je imao 14 godina, Brahima je upravo navrsio 12. Siaka je spakirao svoju lijepu maslinasto zelenu kosulju jer je mislio da ce se "dobro provesti" u Obali Bjelokosti.

"Locateur" (osoba zaduzena za pronalazenje smjestaja) ponudio im je posao zavarivaca ili drvodjelje. Ni jedan od njih dvojice nije imao nikakva iskustva u tom zanatu, ali locateur im je rekao da ce im njegov "veliki brat" u Obali Bjelokosti svejedno placati svakome oko 170 USD.

Ponudio im je besplatni prijevoz.

Dva su djecaka onda odvedeni u skladiste pored autobusne stanice da pricekaju nekoliko sati. Dosli su i drugi djecaci dok ih se nije skupilo 15. Onda su se odvezli u dva minibusa sa po dvojicom odraslih muskaraca u svakom.

Locateur nam je rekao da ukoliko nas zaustavi policija moramo reci da nam je on stariji brat - veli Siaka

Kad su se priblizili granici deckima je receno da izadju i krenu dalje kao suputnici na motociklima. Nastavili su po sporednim putevima i neopazeno kliznuli u Obalu Bjelokosti. Motoristi su ih odveli u obliznje selo gdje su ih minibusevi opet cekali da ih odvedu u grad Korhogo

Sumnjao sam, ali sam se i bojao - kaze Brahima - Vec smo bili presli i nisam ni znao kako bih pobjegao. Nisam imao novaca.

Dote Coulibaly je cekao u Korhogu. Trebao je dva djecaka za rad na plantazi kave i kakaovca.



Coulibaly kaze da je kupio Brahimu i Siaku za $28 po glavi, ali decki misle da je toliko platio za obojicu. Bez obzira na cijenu, dva dana kasnije bili su na njegovoj farmi.

Kad smo dosli, nije nam sve rekao - kaze Brahima - Rekao je da cemo raditi samo na poljima kakaovca i kave. Ali bila su tamo i polja pamuka, yama (vrst slatkog krumpira), kukuruza i rize. Kad zavrsis sa poslom u jednom polju ides na slijedece, pa slijedece, pa slijedece …

Skoro polovina svjetskog kakaovca dolazi sa plantaza u Obali bjelokosti, od kojih neke zarobljavaju djecake kao Brahimu i Siaku koji su prodani ili prevarom dospjeli u roblje kako bi radili na plantazama.

Brahima je vidok, mrsav djecak sa misicavim rukama i kerubinskim licem. Zarobljen je na Coulibalijevoj farmi skoro dvije godine. Dijeli blatnu kolibu bez prozora sa Siakom i ne trazi puno od zivota. Samo zeli otici.

Ali rijetko pomislja na bijeg. Kad je Siaka pokusao pobjeci prosle godine, Coulibali ga je prebio, kaze Siaka.

Vezao me konopcem na ledjima i mlatio me komadom drveta - kaze Siaka, skidajuci kosulju da pokaze oziljke na svojem lijevom ramenu i ruci. - onda je uzeo mali pistolj i rekao 'Ubit cu te i baciti u bunar'
Coulibaly porice da je tukao Siaku. Ali se ne osjeca krivim zbog nasilja i strasenja kojim je natjerao Brahima i Siaku da mu se potcine.

Na kraju krajeva, platio je 28 USD za svakog od njih ...

Ako ih pustim da odu, na gubitku sam, jer ja sam platio za njih - objasnjava Coulibali (39) odjeven u masne kaki hlace i drzeci machetu - Ostetilo bi me da ih izgubim. Tako da kad mislim da osoba pokusava bjezati, ja ga pronadjem i pitam ga zasto pokusava otici.

Jednog je dana Siaka pokusao pobjeci - nastavlja Coulibali - posjeo sam ga i rekao, 'Ako zbilja ne zelis raditi, vrati mi moj novac i pustit cu te da odes' Siaka je rekao 'oprosti, oprosti' a ja sam mu nastavio govoriti da mi da moj novac.

Onda sam rekao 'Znas da sam na tebe potrosio novac. Ako pokusas pobjeci uhvatit cu te i prebiti' Nakon toga smo bili u boljim odnosima. Nikad vise nije bio neljubazan prema meni … samo sam ga prepao.

Coulibaly se zubato osmjehuje i slijeze ramenima, kao da ocekuje da ce ga posjetitelji razumjeti.

Dvojicu djecaka odgovarajuce hrani a dao im je svakom 18 USD da proslave neki muslimanski praznik. Oni su s tim novcem kupili sandale i sapun.

Ali kad im je istekla godina dana proslog rujna rekao im je da su mu dva rodjaka umrla i da je morao platiti njihove pogrebe i druge troskove. Tako da ako bi decki mogli pricekati do sijecnja da im plati.
Kad je dosao sijecanj Coulibaly je rekao da ce im platiti krajem godine. Ali priznaje da ce mu biti tesko skupiti 690 USD koje im duguje za dvije godine rada. Prosle godine zaradio je svega 570 dolara a gospodarstvo je sve slabije…

"Ovih dana ne mozes nista prognozirati" veli Coulibaly

Ne nadgleda vise djecake tako pozorno. S obzirom da on njima duguje novac, zna da nece nikuda otici.

"Ako odes, ti si gubitnik i on ce biti sretan" kaze Brahima, dok mu se glas gubi u vjetru.

Tako Siaka i Brahima nikada ne odlaze daleko od plantaze njihovog gospodara.

"Daloa je za nas Pariz" kaze Brahima, sjedeci pored velikog termitnjaka i gledajuci Saiku koji radi u maslinasto zelenoj kosulji koju je donio za posebne dane u Obali Bjelokosti. Sad je u prnjama.



Jeste li mozda dobili kakav odgovor od Krasa?

Bugenvilija će na to: Grozna priča, ne jedem više čokoladu. (18.04.2006. 10:00)

neutrino će na to: Ma ne moras ostavljati cokoladu. Samo pazi da ona koju kupujes ima znak fair trade... ima li kod tebe organic cokolada? (18.04.2006. 11:38)

darkness_embraced će na to: Ja ionako ne volim cokoladu... (18.04.2006. 16:33)

empty će na to: užasno (18.04.2006. 21:28)

xiola bleu će na to: Green & Black, always. Nego, pao nam server na poslu danas, zato se i izblamirah. Bijah sigurna da sam i one gajdase smanjila, ali eto, nisam. Trust me to do anything right. Ah, well, brukam se na veliko. (18.04.2006. 22:36)

otrovna jabuka će na to: neu-cool-trino, mislim da će te industrija čokolade mrziti. :o) ... ali slažem se s tobom, super ti je tema, naravno da to treba osvijestiti kod ljudi i potaknuti ih da učine nešto. (18.04.2006. 23:41)

apstinentica će na to: Ovo što ću napisati možda će zvučati grozno, ali ovakvih priča se može puno napisati vezano uz raznorazne proizvode koji se proizvode u zemljama trećeg svijeta... I ovdje se spominje da malci nisu radili samo na poljima kakaovca. Problem je zapravo u robovlasništvu i zlostavljanju robova. Hoće li bojkot tih proizvoda doista riješiti problem ili će se morati primijeniti puno agresivnije i drastičnije mjere? Da bi ovakav sustav proizvodnje postao ekonomski neisplativ, bio bi potreban pad kapitalizma i potrošačkog društva. A da ne govorim možda čak i o militantnim akcijama u zemljama koje proizvode kakaovac... (19.04.2006. 06:50)

Trill će na to: Baš ću se zagledati na čokoladu jel ima tu fair trade natpis...sad me živo zanima jel ima. Izvrsna priča. Potiče na razmišljanje... E da, čestitam ti na cool listi. Malo kasnim, ali nisam prije stigla vidjeti :)) (19.04.2006. 07:51)

neutrino će na to: @ darkness - nema frke pisat cu ja i o kavi ;-) (19.04.2006. 09:32)

neutrino će na to: @ xiola - Green & Black je sjajan izbor ... i ja je volim. Ajde barem nesto jedemo a da se jedno od vas dvoje ne belji ... :-) (19.04.2006. 09:37)

neu-cool-trino će na to: @ jabucica - bas bih volio da me nije presjeklo kad sam citao o tome. Sad ne bih vas gnjavio s time. A industrija cokolade je meni odgovorila. A tebi? (19.04.2006. 09:38)
neutrino će na to: @ apstinentica - ono sto si pisala nije posebno grozno. Samo malo neupuceno :-). Nadam se da te nece smetati ako se u jednom od buducih postova (mozda bas slijedeci ponedjeljak malo "obracunam" sa tvojim stavovima. Cisto onako da ne zakrzljam do kraja bez diskusije :-))) Inace, ako odes na moj site na "blog.com" pod "Ekonomija i slicno" naci ces nekoliko postova na ovu temu. Mozda nesto od toga pojasni situaciju ... (19.04.2006. 09:44)

neutrino će na to: @ trill - ako jedes krasevu - onda nema. Pisao sam o tome jedan od proslih ponedjeljaka, a pisat cu i opet. Mislim da je to zato sto Kras ne vjeruje da je njegovim kupcima stalo. .... hvala na cestitkama ... ima li nesto vise cool od cool liste? (19.04.2006. 09:49)

apstinentica će na to: Zašto bi me smetalo? Iako to neće biti "obračun" :))) (19.04.2006. 10:39)

neutrino će na to: @ apstinentica - ma znas ti dobro da se ja ne mislim obracunavati sa tobom nego sa onime sto si napisala. A samo cekaj kad se zalaufam ... ;-) (19.04.2006. 14:49)

baby,sing će na to: baš ti je cool blog,posjeti moj(ovo na linku je moj stari blog,novi je www.chokolate. (24.04.2006. 11:20)

0 komentara: