Posast djecje privatnosti

Mislio sam da se radi o nekom marginalnom problemu, o nekoj privremenoj opcinjenosti lijepom idejom, o necemu sto je u osnovi dobro, toplo i lijepo.

No, vidim da uzima maha pa cu ovdje pokusati iznijeti svoj stav da ne pisem na svakom blogu gdje se promice roditeljska nezainteresiranost...

Blogovi koje sam procitao neposredno prije pisanja ovog bloga su: Uspomena i Trill

Ali zamijetio sam i more drugih blogova i komentara koji se sa takvim razmisljanjima slazu. Dva linkana bloga ne zelim ni na koji nacin izdvajati - oni su mi bili samo trigger

Disclaimer: ne zelim ovime nikoga povrijediti, ali mislim da se sa idejom DJECJEG PRAVA NA PRIVATNOST puno pretjeruje pa se ovdje obracunavam sa stavom a ne sa osobama.

1. No child shall be subjected to arbitrary or unlawful interference with his or her privacy, family, home or correspondence, nor to unlawful attacks on his or her honour and reputation.

2. The child has the right to the protection of the law against such interference or attacks.


Povelja o pravima djeteta , govori dakako o nezakonitoj povredi privatnosti djeteta, ali pred mene se kao roditelja istovremeno postavljaju i neke obaveze

Obiteljski zakon clanak 95.:

1) Radi dobrobiti djeteta, a u skladu s njegovom dobi i zrelosti, roditelji imaju PRAVO I DUZNOST nadzirati ga u njegovu druženju s drugim osobama.


Mislim da se ispusta iz vida vazna stvar - Roditelji ne samo da IMAJU PRAVO pogledati blog svojeg djeteta, pogledati njegov inbox na e-mailu, pogledati ispis racuna s mobitela i posljednje primljene pozive nego im je to i DUZNOST!!.

Ovo gore sam napisao samo zato da mi se ne bi netko nadobudan javio kako dijete ima pravo na privatnost. Ima, ali ne u odnosu na roditelje nego u odnosu na ostatak drustva. Citati neciji dnevnik pred cijelim razredom je teska povreda te privatnosti. Mamino citanje dnevnika dok je dijete u skoli – nije.

Postoje neke stvari koje ja kao roditelj hocu/zelim/moram znati. Ne mogu uvijek biti siguran da ce mi to moje dijete htjeti/znati/odluciti reci u pravo vrijeme. Zamislimo da dijete napise na blogu (ili da do znanja) da je prosle subote probalo marihuanu – a ja to ne znam???

Evo vam jedan zgodan clanak iz danasnjeg independenta

Ukratko, 14 godisnja curica je sa 4 klipana (stariji teenageri) trcala londonskim ulicama. Oni su premlacivali slucajne prolaznike (skitnice, pijance) a ona je to snimala svojim mobitelom. Snimila je i kako su njeni frendovi do smrti pretukli barmena u jednom lokalu, a i ona je covjeka udarala u glavu "kao nogomertnu loptu" Njeni su roditelji slucajno bili narkici (ili ju je samo odvjetnik tako branio) – dijete je bilo zapusteno i zanemareno, ali hej 14 godina ... Sad je osudjena na 8 godina zatvora. Mozda joj jednom proradi i savjest ...

Koliko je teenagerskih trudnoca? Koliko puta nadjete u novinama “dijete naslo tatin pistolj”, “klinac nastradao u prometu jer je vozio bicikl bez ruku”, "djecak u chatroomu upoznao pedofila”, koliko je djece u vrlo ranoj dobi otkrilo drogu?

Koliko puta kad procitate tako neku potresnu stvar pomislite – Boze, gdje su tom djetetu bili roditelji?

Ja ne velim da su onima koji tako silno cuvaju djetetovu privatnost djeca predodredjena da budu maloljetni delinkventi, da upadnu u lose drustvo ili da razviju neku bolesnu sklonost opijatima bilo koje vrste. Ja samo velim da ako roditelj ne zna sto mu dijete radi i sa cime dolazi u kontakt (ili u sukob) nikako ne moze ni pomoci prije nego sto gruda preraste u pravu veliku planinu.

Jeste li sigurni da vam dijete kupuje sendvic u skoli? Mozda ga netko maltretira? Ako pogledate djetetov blog mozda cete nauciti nesto i spoznati i druge strane svojeg djeteta. Mozda cete shvatiti da se vas sin ne zna ponasati prema curicama pa ih poteze za kosu ili slata pred WC-om. Mozda cete moci skrenuti neki nevezani razgovor i na odgoj u tom podrucju. Mozda vam se dijete zanosi Jackom Trbosjekom ili misli kako se cura nakon seksa mora - da prostite – popisati, pa nema sanse da ostane trudna.

Kaj mislite kako je bilo roditeljima takmicara u Big Brotheru kad su skuzili kakvu su ispraznu, iskvarenu, amoralnu ili tupavu djecu odgojili ...

Zasto se ne upetljati i popraviti stvari dok se jos moze?

Mislim, ne treba dijete posjesti u kuhinji i reci mu – “To sto pises na blogu je takvo i takvo”. Ne morate mu nikada reci da ste blog ili e-mailove uopce procitali. Ali ne mozete reci "ja postujem njegovu privatnost pa ne gledam sto pise". Mislim da je to cak i neodgovorno. Kao da ce dijete samo znati razluciti izmedju pravog problema gdje treba vasu pomoci i neke nevazne pubertetske tricarije ...Bojim se da nece.

A takva bojazan ne znaci da niste dobar roditelj. Ne znaci da sa svojim djetetom niste uspjeli izgraditi "onaj divan odnos uzajamnog postovanja i povjerenja" kakav ste htjeli i o kakvom ste citali.

U krajnjoj liniji - radije bih da moje dijete jednog dana u komentar na nekom blogu napise da je tata bio policajac koji je procitao njezin blog sto ju je jako potreslo u dobi od recimo 14 godina, nego da se javi kao zena sa traumama koje je prosla jer je kao recimo 14 godisnjakinja otisla nekom mesaru na abortus pa zavrsila unakazena do kraja zivota.

1 komentara:

neutrino kaže...

uspomena će na to: Neutrino, zbilja se slažem sa svime što si ovdje napisao i mislim da o ovoj temi posve razumno i realno razmišljaš. Čitanje bloga vlastitog djeteta za mene je, dakako, veliko iskušenje. To što mu zasad nisam podlegla, ne znači da jednom neću. On ima 12 godina i u ovom sam razdoblju njegovog života uvjerena da nema bojazni da se bavi bilo kakvim aktivnostima ili mislima koje bi mu ugrozile zdravlje i dovele u pitanje sve one stavove koje smo nas dvoje već toliko puta 'izrazgovarali'. U bilo kojem trenutku u kojem osjetim da imam razloga za sumnju, za strah, za nelagodu - u bilo kojem trenutku u kojem se budem morala zapitati ima li u njegovom svijetu nešto zbog čega bih se morala zabrinuti - tad ću, naravno, iskoristiti svoje roditeljsko pravo da zavirim na njegov blog. Dakle, treba mi za taj čin daleko uvjerljiviji razlog od puke roditeljske znatiželje kojom se u mome djetinjstvu često zlorabilo moje pravo na privatnost bez pravog povoda i razloga. Ne tvrdim da ne griješim i da sam u pravu. Samo slijedim svoju roditeljsku intuiciju koja mi u ovom času poručuje da je blog mog sina njegov osobni svijet, sve dok ne osjetim nešto drukčije. Pozdrav. (24.01.2006. 17:03)

friva će na to: Ne čitam te dugo tako da ne znam jesi li roditelj, ali nije jednostavno. Teško je i tek sada razumijem svoje roditelje. Treba poznavati svoje dijete, a ima tu i majčinske intuicije. Vidjela sam puno grešaka roditelja, a nekada se i sama bojim da ne pogriješim. Ne reagira svako dijete na isti način, ali u svakom slučaju ja sam za to da ga treba držati na oku, ali diskretno. Meni je mama čitala dnevnik, ali moram priznati da to na mene nije tako traumatično djelovalo, ali opet nismo svi isti... (24.01.2006. 18:38)

će na to: a sto reci? potpisujem od a do z. zli (24.01.2006. 19:01)

neutrino će na to: @ Uspomena - Drago mi je da se razumijemo i uvazavamo. Hvala ti na tome. Ja sam u kratkom vremenu procitao neuobicajeno velik broj blogova i komentara koji velicaju roditeljsko suzdrzavanje od citanja blogova/dnevnika itd. pa sam ponukan time srocio ovaj post. Drago mi je da i ti mislis da to jest roditeljsko PRAVO, a normalno je da svatko od nas sam odlucuje kada ce, kako ce i da li ce to svoje pravo iskoristiti. (24.01.2006. 19:06)

neutrino će na to: @friva - roditelj sam, ali smatram da to nije vazno za raspravu. Stav sam, mislim, argumentirao i elaborirao upravo kako bi bilo moguce razmisljati samo o stavu - bez obzira na to tko ga iznosi. Hvala ti na komentaru. Cijenio bih ga i da imas stavove suprotne mojima, a kako dijelimo misljenje - jos bolje ... (24.01.2006. 19:09)

neutrino će na to: @ zli - uf, dobro je - bojao sam se da cemo se ovdje zakaciti ;) :D :D :D (24.01.2006. 19:12)

bečar će na to: pa jebote zanimljiva ti je zapravo ova tema...moji doma misslim da i citaju moje baljezgarije al ja mislim da tu nema druge strane jer ja kakav sam kod kuce takav sam i u skoli i u drustvu i u pzm...i nema kodmene vako nako nekog simuliranja i stati ja znam ta sranja...mrzim dvolicne osobe a poznajem ih jako puno..ti su kod kuce bubice mamine maze i tatini sinovi a kad izadju van NEDAJ BOŽE katastrofa ...sta da kazem vise nego nastavi pisat pa se citamo...budi pozdravljen (24.01.2006. 23:32)

bobo će na to: i da ti kazem josh...NESMETA TO MENE.....nek cita ko oce zato je tu i napisano to da se cita...a tko misli da nebi smjeo svatko procitat onda neka ni nepise....poz (24.01.2006. 23:34)

mayya će na to: pročitala sam nekoliko blogova klinaca od petnaestak godina. iako sam mislila da o djeci dosta toga znam, ostala sam zapanjena nekim postovima. baš mi je krivo kaj nisam spremila u favorites neke od njih pa ih nemrem linkat. recimo, jedna klinka je pisala o smoozljeđivanju. kak joj je super kad se rezucka žiletom i kak je to kewl. ne bih uopće imala grižnju savjest i ne bih se ni malo ustručavala pročitati blog svog djeteta. jest da je on sad malen, pa nema blog, ali da ga ima, zasigurno bih ga čitala. ionak mi je ovaj neutrinov za sad premalo :)). no, isto tak bilo bi mi grozno da recimo čeprkam po sobi, preturam mu ladice i prekapam po džepovima. ak dođe doma pijan ili napušen, skužit ću ja to bez da mu pronađem vrećicu trave u džepu jakne. previše sam vidjela pijanih i napljuganih ljudi u životu, pa ne vjerujem da to ne bi mogla otkriti. sad sam se zapetljala. poanta, blog bi sigurno čitala jer je tu, na internetu i mogu ga pročitati i ja. bez imalo srama ili dileme. neutrino, opet niš od svađe:)) (24.01.2006. 23:56)

Trill će na to: Ne mogu se složiti s tobom :) Naravno, sve zavisi od djeteta do djeteta ili od obitelji do obitelji. Meni moja kćer, koja ima 15 godina, još uvijek iskreno govori ono šta ju pitam ili sama od sebe. Stvari koje se inače ne govore majci. Neću sad nabrajati primjere, ima ih, ali dok god ona se meni obraća s problemima ili novostima čak i oko alkohola recimo, dotle ne želim ničim narušiti njezino povjerenje. Više mi znači što mi ona sama kaže nego da to negdje potajice pročitam. Meni je majka čitala dnevnik, sumnjala sam na to i jednostavno sam pazila šta pišem. Ništa o meni u to doba nije znala, ne stvari koje su bile bitne. A niti pričala joj ništa nisam jer šta ću joj pričati kad mi kopa po stvarima. Izgubljeno povjerenje u majku. Roditeljstvo zna biti teško, baš zato što čovjek iako želi najbolje ne radi uvijek tako. Tu nastupa instikt. Meni moj govori da treba ovako kako ja radim i to se do sada pokazalo dobrim. Malo sam se raspisala, a htjela bih te i pohvaliti zbog posta, bez obzira što se ne slažemo. Baš zbog toga. Mogao bi poslužiti kao primjer kako se na fin i kulturan način, bez vrijeđanja i omalovažavanja neke druge osobe može iznijeti svoje potpuno suprotno viđenje istog problema. (25.01.2006. 07:32)

alkion će na to: Nisam roditelj i ne osjećam se "prozvanim" da nešto kažem međutim jako sam se dugo bavio odgojem i obrazovanjem relativno mladih osoba što me ponukalo da ipak nešto napišem: Svakako da djecu ne treba prepustiti sebi samima, kao ni previše ih daviti svojim namjerama da ih se od svega i svačega zaštiti. Niti jedna krajnost nije dobra. Prvenstveno je nametnuti se djeci svojim stavovima i autoritetom kao dobar roditelj koji ih voli i koji je spreman bez rezervi shvatiti i oprostiti svaku grešku koju naprave i koji će im u ispravljanju tih grešaka bezrezervno pomoći. Narušavanje privatnosti? Dijete nikako ne smije interes roditelja za njega i njegovo kretanje, njegov život uopće shvatiti kao detektivsko-policijsku istragu radi nekakvih zabrana već kao želju za aktivnim učešćem u njegovom životu, kao interes i radost uspjeha, rješenja dolazećih aktivnosti i problema. Dakle ključ uspjeha, po mom nekom uvjerenju, leži u ostvarivanju odnosa između sebe i svog djeteta koji je zasnovan u obostranoj vjeri i mene prema djetetu i obratno djetea prema meni da će se problem uočavati daleko prije nego za njegovo rješavanje bude kasno (tu svakako dolazi do izražaja moje životno iskustvo i prepoznavanje mogućih problema). Ali presložen je ovo problem da bi ga se riješilo u bilo kom segmentu do kraja. Gledano u globalu: svaki roditelj, vjerujem, najbolje poznaje svoju djecu i sa svoje pozicije želi i nastoji biti u pravu i shodno tome ulaže maximum u odgoj svoje djece. (25.01.2006. 09:41)

neutrino će na to: @ bobo/becar - IMAS ADWARE NA SITEU!!! Otvorivsi tvoj site neko se smece iskrcalo na moj komp. Na svu srecu, uredski ga je antispyware uhvatio. PAZNJA PAZNJA PAZNJA PAZNJA PAZNJA Smece se inace zove Adware-RBlast.dldr. (25.01.2006. 10:23)

neutrino će na to: @ mayya - ajde nek si i ti nesto iskomentirala ;) Znam ja da ti mene citas ... :) :) :) (25.01.2006. 10:24)

neutrino će na to: @ Tril & Alkion - odgovorit cu u slijedecem postu. Nadam se da vas to nece smetati ... (25.01.2006. 10:32)

friva će na to: @neutrino- zašto sam spomenula činjenicu o roditeljstvu? Spomenula sam ju samo iz razloga iskustva koje je jako bitno. Nije isto misliti što će biti kada budem roditelj i biti roditelj. Razlika je nebo i zemlja i to govorim iz svog iskustva što nisam niti u peti mogla zamisliti koliko je to težak i važan zadatak, a u njega sam ušla sasvim svjesno i u nekim zrelim godinama. Još bih dodala da je meni bitno i tko iznosi stav, ima li iskustva bar što se tiče roditeljstva gdje teorija često padne u vodu jer je to jako osjetljiv "teren"...možda se sada nećeš sa mnom složiti, ali svakako te pozdravljam i podržavam da što više pišeš o ovoj temi. Možda svi nešto više naučimo! (25.01.2006. 12:57)

neutrino će na to: @ friva - uh, dobro onda. To sto sam roditelj spasava me pa "smijem" pisati o odgoju ... ;) :D :D Mada, s obzirom da roditeljstvo nije nikakav visi stupanj razvoja, a niti za njega treba ispuniti neke uvjete - ne slazem se da je roditeljsko iskustvo (iliti "tko govori") neophodno da bi izneseni stav bio ispravan. I onaj sto je silovao 12-godisnju kcer je isto otac. Ne vidim po cemu bi njegov stav o tome kako odgajati djecu treba biti jaci ili vazniji od Alkionovog npr. koji veli da nije otac (znam da karikiram ali pokusavam objasniti svoj stav). Glede daljnjeg pisanja o ovoj temi - nisam ja nikakav strucnjak za pitanja roditeljstva. Vidio sam par blogova na ovu temu pa sam htio napisati sto ja o tome mislim. Cisto moje razmisljanje - bez pokusaja da nekome nesto savjetujem ili poducavam. Bas kao sto niti dolje nisam pisao o londonskom spomeniku sa aspekta kunsthistoricara ili o Ericssonovoj smjeni sa aspekta nogometnog znalca. Samo zapisujem sto mi se mota po glavi ;) :) :) (25.01.2006. 13:57)