I dalje o cokoladi

Odlucio sam ovaj ponedjeljak odgovoriti na neke komentare koje ste napisali ovdje prosli ponedjeljak


Prvo skeptik:

skeptik će na to: robovski rad, dječji rad, zvuči strašno. ali, budimo realni - živimo u strašnom svijetu. što će biti s tom djecom ako izgube posao na plantažama kakaovca? prodat će ih u bordele ili možda mafiji koja trguje organima za presađivanje? bojim se da pritisci na industriju nisu dovoljni i ne rješavaju problem. čak nije isključeno da našim inicijativama radimo takvoj djeci medvjeđu uslugu. ona ne bi bila iskorištavana kao jeftina radna snaga da je ikome na svijetu stalo do njih. u tome je bit. (04.04.2006. 03:03)


Ah vidim da cemo morati neke stvari istjerati na cistac inace nikad necemo na zelenu granu.

Moja moralna nacela govore slijedece:

ROBOVLASNISTVO JE LOSE.

IZRABLJIVANJE DJECE JE LOSE.

DISKRIMINACIJA ZENA JE LOSA.

Dobrom dijelu svijeta dizao se zeludac od Apartheida. Kunta Kinte, Cica Tomina koliba, Rosa Parks i drugi slicni primjeri opca su mjesta razvoja ljudske civilizacije - spoznavanje razmjera patnje i razumijevanje koliko je rasna diskriminacija jeziva stvar.

No, kad malo bolje pogledamo - dok je Kunta Kinte robovao skeptici su i tada govorili: "zvuci strasno, ali zivimo u strasnom svijetu. Sto ce biti sa africkim crncima ak ih ne odvoze na farme pamuka na americki jug? Umirat ce od gladi kod svake suse ili ce ratovati u glupim plemenskim ratovima. Bojim se da pritisci na robovlasnike nisu dovoljni i ne rješavaju problem. Cak nije isključeno da našim inicijativama radimo tim crncima medvjeđu uslugu. Oni ne bi bili iskorištavani kao jeftina radna snaga da je ikome na svijetu stalo do njih. u tome je bit."


Osupnjuje me to briljantno rasudjivanje, nema sto. Ja sam upravo odusevljen da imam priliku i u 21 stoljecu procitati ovako neku mudrost. Nisu nam dakle problem robovlasnici (ili izrabljivaci djece u proizvodnji cokolade) nego nam je problem sto nikog nije briga sto to oni rade.

Pozelio sam odmah protestirati - "Pa majku mu skepticnu - onda si ti prokleti problem!!!"

Onda si ti taj kojem nije stalo i zato sto ti nije stalo pricas gluposti o tome da im se mozda radi jos gore... Genije, sto ima gore od desetgodisnjeg djeteta koje po cijeli bogovetni dan mlatara macetom i bere je*eni kakaovac, pa ga gnjeci, susi, preslaguje. A kad god pomisli pobjeci neka ga hulja krvnicki prebije. A ako se povrijedi ili razboli - otjera ga i pusti da krepa ko pseto uz cestu.

Sto je gore od toga?

Sto je gore od toga ti skeptice?!?!?!

Kazes - djecja prostitucija i prodaja organa. Pa zar ne osudjujes jednako i te stvari? Da pisem o trgovini organima ti bi opet dosao sa nekom drugom odurnom praksom i tvrdio kako "ni biti ubijen radi organa nije tako lose"??? Barem nisu umrli od gladi ili tako neka genijalnost...


No onda sam se suspregnuo pa pokusao objasniti skeptiku da ideja Fair tradea nije nikakav progon robovlasnika (jer su i oni sami u tek malko boljem polozaju od svojih robova) nego pokusaj stvaranja uvjeta u kojima plantazerima nece niti trebati koristiti djecji rad. Zato sto ce njihov proizvod imati cijenu koja ce im omogucavati da zaposle radnike.


Ali onda me pokopala zli_girl ...


zli_girl će na to: hmm, ne mislim da je skeptik promasio temu. naime, i ja sam imala na umu istu stvar kad sam pisala "ili jesi ili nisi". definitivno da mi mozemo uciniti ponesto odbijanjem kupovine ne fair proizvoda, ali problem ce ostati i dalje jer njihova drzava i drustvo ne cine nista ili tek malo da im pomognu. problem je mnogo dubljeg korjenja. uostalom, pritisci na proizvodjace nisu dosli od njih vec od drustva razvijenih zemalja. (04.04.2006. 18:37)


E sad smo tek zabrazdili. Nije dakle problem sto mi prozdiremo tone cokolade koju su proizveli desetgodisnjaci.



Nije problem sto nasa usteda od 10 penija za cokoladu znaci da ce ove oci ostati ovakve, da nikad nece nauciti citati. da nikad nece DOBITI PRILIKU pokazati bilo koju drugu kvalitetu. Nece zavrsiti skole. Nece biti placene za svoj posao. Nece imati obitelj. Nece uzivati u pameti i smijehu svoje djece. Te ce oci zauvijek ostati prikovane za iduci plod kakaovca. Uvijek paziti gdje je sad "massa" sa batinom.

I ja trebam nastaviti prozdirati cokoladu u miru jer je pokvarena vlast u Accri ili Yamoussoukru/Abidjanu podlozna korupciji pa se status quo odrzava bez problema?

I to sto oni kao drustvo mozda ne misle da je izrabljivanje djece nesto lose (jer ne znaju za bolje) ne treba uzbudjivati mene koji ne zelim zamisliti moje dijete u takvoj situaciji?

Pa naravno da pritisci dolaze izvana. Mi smo ti koji smo kod sebe zabranili djecji rad, zabranili robovanje, uveli minimalne nadnice i razne druge napredne tekovine. Zar nije normalno da nam savjest prigovara?

Nama koji smo straznjice povjerili ergonomski oblikovanim stolicama koje brinu o tome da nam se pretjerano ne opterecuje kicma. Nama koji imamo gelom punjene podloske za misa kako bismo izbjegli bol u podlaktici koju izaziva pomicanje kursora po ekranu. Nama kojima sline poteku kad nam mlazevima elektrona pokazu kako prhki keks sa cijelim ljesnjacima natapa gusta tamna cokolada ...

Da, upravo je normalno da pritisci dolaze od nas.

Zato sto ta vlada u Accri i Yamoussoukru vodi jednu zemlju razdiranu stotinama problema (50,000 umrlih od AIDSa godisnje u Obali bjelokosti, 37% stanovnistva ispod granice siromastva, ocekivano trajanje zivota 48 godina - koliko je jos godina pred vama?, 50% nepismenih). Zemlju ciju smo poljoprivredu unistili upravo mi svojom zeljom za cokoladom.

Podmicivalo se sakom i kapom, nagovaralo milom i silom samo da se napuste tradicionalne kulture i pocnu proizvoditi te kulture koje nama trebaju. "Ne brinite sto necete proizvoditi psenicu ili povrce za prehranu - proizvodite kakaovac, pa cete imati novca za psenicu."

A onda smo ih preveslali i sad kad su oni najveci proizvodjaci cockolade i kave i palminog ulja mi im isplacujemo bijedne naknade. Zato sto mi ,jebi ga, imamo brokere i imamo nas commodity trading i imamo nase futurese i optionse i bas nam pase da je cijena kakaovca smijesno niska.

A ako netko dodje sa idejom reforme poljoprivrede - ma nema frke, nasi decki na vlasti pobrinut ce se za to.

A sve su to ionako tek divljaci koji jedva docekaju malo vlasti da se poubijaju medjusobno ... ma ko ih jebe ...


Draga moja zli_girl. Njihovo drustvo je takvo kakvim smo ga mi stvorili. Mi smo ih sustavno stoljecima mrcvarili. Mi smo njihove drzave ucinili marionetama, mi njihovim vladarima prodajemo skupocjeno oruzje kako bi se mogli istrebljivati sa nekim drugim jadnicima. Mi u medjuvremenu prozdiremo cokoladu sa njihovih plantaza, nalijevamo se kavom sa njihovih plantaza, grickamo cips pecen na ulju sa njihovih plantaza.

I onda mudrujemo kako nije problem u nama nego u njihovim vladama.


Korijenje problema je duboko. Duboko u NASEM drustvu i duboko u NASEM zivotu.





Jeste li poslali mail Krasu?


---------------------------------------------
UPDATE: 23:00

Hm ... procitao sam sada opet ovaj moj post i otkrio da me kao i obicno dok sam ga pisao struja misli povela prilicno daleko od polazne tocke. Uz to, nisam dovoljno paznje posvetio stilu pa ispada da impliciram da je zli_girl rekla neke stvari koje de facto nije rekla. Ili da je uzela u obranu ono sto joj sigurno nije palo na pamet braniti. Sad, nema smisla da se upustam u preradjivanje cijelog posta. Ostavljam citaocima da razaberu sto je odgovor zli_girl, a sto opcenito definiranje situacije.


jimbo će na to: tjeo ja sarabonu poslat al nemaju ni sajt... (10.04.2006. 17:43)

frakcija će na to: Bila sam savjesna i koristila svaku priliku razgovora da spomenem fair trade..Priča mi je dotakla savjest..Ali ovaj post u svoj svojoj morbidi mi je navukao suze od smijeha..Ispričavam se ..;)) (10.04.2006. 19:38)

alkion će na to: Da čovjek ne povjeruje koju moć MI imamo??? Nisam dobro shvatio? Ako platimo čokoladu više iskorjenit ćemo robovlasnički odnos prema djeci?? Vjerujem u tvoju ljutinu i razočaranost ljudima i ljudskim postupcima ali mi se nekako ova kolektivna krivica ne uklapa u moja znanja sociologije i ekonomije (vrlo su skromna do duše). Mislim da je presložena tema, presloženi uvjeti u cijelom svijetu a da bi se moglo i u naznakama dati suvislo i pojašnjenje i bilo kakvo rješenje problema. Šteta je što nemam takvu moć ali jedino rješenje koje mi pada na pamet je: promjeniti evoluciju i usmjeriti je u nekom drugom pravcu - možda i u pravcu u kome bi ljudska rasa jednostavno nestala, jer kako sada stvari stoje vjerujem da ćemo u dogledno vrijeme sami sebe i vjerojatno i cijeli planet uništiti???? :))) (10.04.2006. 21:07)

neutrinohr.blog.com će na to: @ jimbo ... e jezi ga ... cekaj dok otvore site... (10.04.2006. 22:42)

neutrinohr.blog.com će na to: @ frakcija - nisam bas shvatio sto je to morbidno u postu, ali ne sumnjam da ces mi pojasniti. (10.04.2006. 22:43)

neutrinohr.blog.com će na to: @ alkion - "ako platimo cokoladu vise iskorjenit cemo robovlasnistvo" prilicno je pojednostavljano, ali ne vidim sto ti tu ne stima? Ja uopce nisam razocaran u ljude, stovise. Moja mi znanja sociologije i ekonomije upravo govore da stvari idu nabolje. Prije 100 godina u Engleskoj je djecji rad bio sasvim normalna, cak pozeljna pojava. Danas nije. To je vidis evolucija. Drustvena, naravno. Ne treba bjezati od slozenih tema i slozenih problema. Slobodni smo ih promisljati i pokusavati rijesiti. Ako negdje mozemo pripomoci rjesenju, mozemo i to uciniti. Fair trade uzima zamah i za koju godinu bi ti mogao biti sasvim normalna stvar kao danas dezodorani bez freona. (10.04.2006. 22:49)

zli_girl će na to: he he. nisam ni primjetila da sam postala "slavna.". sala, dan je bio fakat guzva od jutra pa ne stigoh prije. ali...well, ostajem kod svog misljenja. kaj se mene tice, ja se sutra mogu odreci i cokolade, i kave, i njihovog ulja za cijeli zivot. no frks, fakat no frks. ako ce to iz bijede izvuci jedno dijete, ne moram cekati ni sutra. mogu odmah. no da cu se odreci zivota i svog malog "pokerasa" pa ici prosvjetljivati ljude dolje i pricati o cokoladi za koju culi nisu, necu. vjerujem da neces ni ti. neutrino, daleko od toga da se ne slazem s ovim sto si nabrojio, al shvati da svaka medalja ima dvije strane. hoces li imati pravu, obje strane moraju biti zglancane. mislis li da bi bilo znacajnijih pomaka da ih MI nismo nagovarali na uzgoj samo jedne kulture? mislis da bi bilo velikih pomaka da ih MI nismo eksploatirali? iskreno, ja bas i ne. (11.04.2006. 04:00)

neutrino će na to: Ma nisam ni govorio o tome da ti ili ja trebamo ici tamo i prosvijetljivati ih. Postoje organizacije koje se time bave i ja mislim da rade dobru stvar, ali im se ne pridruzujem. Na red nose day, kupim naravno crveni nos i sudjelujem u svim rafflesima za charity. Ali ne idem u Afriku i ne istrebljujem malaricne komarce. No ja ovdje govorim o onome sto se moze uciniti svaki dan kad obavljas shopping. Govorim o onome sto je mene sablaznilo kad sam shvatio. O onome zbog cega ne mislim kupiti niti jednu cokoladu koja na sebi nema fair trade znak ... Pitam se gdje bi bili MI da ih nismo eksploatirali. No to je vec sasvim druga rasprava. (11.04.2006. 09:57)

0 komentara: