Nastavljaju se čokoladne muke

Za razumijevanje ovog posta potrebno je prvo pročitati moj post od 13. ožujka

Neki će se od vas sjetiti da sam pisao o čokoladi i dječjem radu koji je uglavnom uložen u njenu proizvodnju ukoliko kupujete čokoladu koju proizvode Nestle, Cargill, Archer Daniels Midland, M&M/Mars ili Hersheys.

Rekao sam vam da neka od te djece bivaju preprodavana i da rade kao robovi. Ispričao sam vam o djeci koja prisilno odlaze na plantaže i ostrim mačetama, izložena pesticidima odsijecaju dozrele plodove nerijetko zarezujući i sebe. Pričao sam i pokazao vam slike djece koja suše i prebiru kakaovac. Upravo onaj kakaovac kojeg će kasnije vaš omiljeni čokoladni gigant preraditi u prefinu čokoladu i njome preliti lješnjake u vašoj omiljenoj čokoladi ne bi li vam zadovoljio nepce.

Pokazao sam vam kako izgledaju leđa jednog takvog djeteta. Pokazao sam vam djecu koja nikad neće probati čokoladu. Iako su upravo ona zaslužna što ćemo se mi njome osladiti.

Rekao sam vam i da postoje organizacije koje se bore protiv takvog izrabljivanja djece. Postoje organizacije i što je jos važnije POSTOJE PROIZVOĐAČI kojima je stalo da čokolada koju prodaju ne dolazi od izrabljivanja bilo koga a pogotovo ne djece.

Te se organizacije bore za FAIR TRADE jer ono što je ekonomski najprimamljivije ne mora uvijek biti i fair. Radi se o principu po kojemu se za sirovinu plaća poštena, a ne tržišna cijena. Ne zato što je tržište nesto loše nego su veliki ponekad toliko veliki i moćni da manipuliraju cijenom i čine tržište neefikasnim.

Ja odnedavno kupujem čokoladu, kavu i čaj samo sa ovim znakovima:




Grozno bi mi bilo da svjesno pomažem nečije robovanje.

Nakon što sam napisao taj post prije 3 tjedna sjeo sam i napisao slijedeći e-mail:

Date: Mon, 13 Mar 2006 13:21:05 +0000 (GMT)
From: "Neutrino Hr"
Subject: Nekoliko pitanja o kakaovcu


Stovani

Najprije bih se zelio ispricati sto ovaj e-mail nisam uputio na vas odjel za odnose s javnoscu, ali nisam uspio pronaci adresu takvog odjela pa sam vas slobodan zamoliti da ovaj mail proslijedite osobi ili osobama odgovornima za to podrucje u vasoj organizaciji.

Nedavno sam, skupljajuci materijale za moje clanke na blogu
http://neutrinohr.blog.hr, - pronasao neke podatke o proizvodnji kakaovca u Obali bjelokosti i Gani, ali i na drugim lokacijama sirom svijeta - koji su me zaprepastili.

Pronasao sam potresna svjedocenja o djecjem radu, pa cak i o klasicnom robovlasnistvu.
Pronasao sam podatke o sudskoj tuzbi koju je International Labor Rights Fund pokrenuo protiv nekoliko najvecih svjetskih proizvodjaca.

Pronasao sam i informacije o udrugama za tzv. Fair trade i njihovim certifikatima kojima se pokusava izbjeci takva praksa u proizvodnji kako cokolade tako i drugih proizvoda.

S obzirom da mi se tema cini zanimljivom, a nedovoljno poznatom - odlucio sam krenuti sa serijom clanaka o izrabljivanju djecjeg rada, trzistu kakaovca, kave, caja i drugog.

Buduci da su moji izvori pretezno na internetu sa zanimanjem sam pregledao web-site vase tvrtke, no na njemu nisam uspio pronaci podatke koji me zanimaju pa vam se na ovaj nacin obracam sa molbom za informacijama.

Moja pitanja mogla bi se sazeti u slijedeca:
1. Koje je geografsko porijeklo kakaovca kojeg kupuje vasa tvrtka za proizvodnju cokolade?
2. Kakve informacije imate o direktnim proizvodjacima tog kakaovca?
3. Posjeduje li vasa tvrtka "Fair trade" certifikat (ili drugo odgovarajuce uvjerenje) za neki svoj proizvod?
4. Jeste li, mozda, u postupku dobivanja takvoga certifikata ili u kontaktu sa udrugama koje takve certifikate izdaju?
5. Kakav je sluzbeni stav vase tvrtke o djecjem radu u proizvodnji kakaovca?
Bio bih vam izuzetno zahvalan ukoliko biste bili u mogucnosti ponuditi odgovore na gornja pitanja do petka 24. ozujka o.g.

Moja je namjera, nakon sto zavrsim sa prikazivanjem stanja na svjetskom trzistu kakaovca, objaviti i osvrt na trziste cokolade u Hrvatskoj pri cemu bi mi vasi odgovori kao tvrtke registrirane za proizvodnju kakaa; proizvodnju cokolade i bombona i nezaobilaznog ucesnika na tom trzistu bili od dragocjene pomoci.

Uvjeren sam da cete mi izaci u susret i s nestrpljenjem ocekujem vas ljubazni odgovor.
Sa stovanjem
Neutrino_hr


Mail sam poslao na 3 adrese domaćih proizvođača kakaa, čokolade i bombona. Poslao sam ga Krašu, Kanditu i Zvečevu.

Kakav je rezultat?

Evo ovako: Kandit i Zvečevo sigurno se više neće naći u mojoj košarici.

Oni nisu odgovorili. Iako sam im poslao i "reminder" da ne bi ispalo kako ih otkantavam samo tako.


Kraš je odgovorio e-mailom svoje Stručne suradnice za tržišne komunikacije (čije ime neću ovom prilikom objaviti jer nemam njeno izričito odobrenje za to):

Subject KRAŠ
Date: Thu, 16 Mar 2006 11:05:53 +0100

Poštovani,
primili smo Vaš mail s upitom vezanim uz kakaovac, te Vas obavještavamo da Kraš kupuje kakaovac uzgojen u Gani.
U ovoj zemlji uzgoj i obrada kakaovca nije privatiziran, a uzgoj kakaovca odvija se na manjim, obiteljskim plantažama ( ukupno ih je cca. 170.000).

Plantažu tako obrađuje obitelj ( za nasu usporedbu najsličniji je uzgoj voćnjaka), a kakaovac otkupljuje država. Ovaj način uzgoja razlikuje se od proizvodnje na privatiziranim plantažama, što je slučaj s Obalom bjelokosti i gdje se koristi najamna radna snaga.

Kraš za sada ne posjeduje „ Fair trade“ certifikat. Kao tvrtka zalažemo se za zaštitu djece od svih oblika iskorištavanja i zlostavljanja, te samostalno ili sudjelovanjem u organiziranim akcijama nastojimo pružiti pomoć onima kojima je najpotrebnija, a u prvom redu djeci.

Srdačno Vas pozdravljamo
Kraš d.d.
RMI
Stručni suradnik za
tržišne komunikacije



Prvo bih htio reći da se ovime pokazalo da je Kraš "svjetska" firma. Za razliku od svojih konkurenata koji su "beyond repair" Krašu je jasno da živi od svojih kupaca i da je pristojno odgovoriti na pristojno pitanje. (To je nešto što bi i gospoda sa blog.hr-a mogla naučiti, ali nećemo sad o starim nesporazumima)

No, Gana se na Kraševu i moju žalost vrlo često spominje u kontekstu dječjeg rada. Ne toliko često kao Obala bjelokosti, ali ipak dovoljno često da bi mi čokolada nekontrolirano proizvedena a koja dolazi iz Gane bila gorka.

Istovremeno, i u Gani je lansirano nekoliko Fair Trade projekata (neki izvori govore da je čak 10% ganske ukupne realizacije sada na fair trade principima.

Ukoliko Kraš kupuje na fair trade principu ne bi smjelo biti teško dobiti certifikat o tome. Vjerujem da ga Kraš još nema zato što misli da mu ni ne treba. Zato što ne zna da je njegovim kupcima tako nešto važno.

Ja mislim da je važno.

Da li je i vama?

Ako jest, kako bi bilo da pošaljete pristojan e-mail Krašu i zamolite ih da se potrude dobiti takav certifikat?

Evo e-mail adresa

dradisic@kras.hr, vkrupa@kras.hr, vgraf@kras.hr

To su e-mailovi Darka Radišića, direktora sektora Marketinga, Vlaste Krupe Buzjak, direktorice Sektora kadrovskih, općih i pravnih poslova te Vesne Graf, direktorice sektora nabave.

Kako rekoh, budite pristojni i pokušajte objasniti da bi kao kupac bili jako zainteresirani kupovati njihove proizvode znajući da nisu proizvod robovskog rada ili izrabljivanja djece. Nemojte spamati, samo iznesite svoje mišljenje.

Ako ne znate što biste napisali recite pa ću vam ovdje objaviti neki draft.

Osobno sam uvjeren da bi se javnim promicanjem posjedovanja takvog certifikata Kraš lako označio kao ne samo kvalitetan nego i moralan proizvođač, a to bi moglo pomoći u očuvanju i eventualno povećanju tržišnog udjela (što mislite - da li bi bilo moguće da Sabor donese odluku o "No slave" naljepnici???)

Ja sve ovo pišem jer me progone ove oči



Htio bih znati da ovaj dječak nije sudjelovao u proizvodnji mojih Bajadera i htio bih da kad ih opet ovdje budem poklanjao prijateljima mogu s ponosom pokazati da čokolada od koje su proizvedene dolazi fair trade-om.


apstinentica će na to: A da se pokrene potpisivanje ankete? (03.04.2006. 05:59)

apstinentica će na to: Ne ankete nego peticije... Oprosti, još mi je rano jutro... Dakle, ideja je da se skupe potpisi, a peticija pošalje na proizvođače čokolade. I još jedna ideja - moglo bi se možda nešto učiniti preko Kluba ljubitelja čokolade, da konačno budu korisni u svom djelovanju... http://www.cokolada.hr/ (03.04.2006. 06:02)

Lav Afrički će na to: Čestitke, majstore. (03.04.2006. 14:16)

neutrino će na to: @ apstinentica - osobno nisam neki preveliki ljubitelj peticija. Nisam siguran da se njima osta postize, a prava su gnjavaza ukoliko ih se zeli organizirati kako spada. No kako se odricem autorskih prava ili patentnih prava na ideju potpuno je na volju svim mojim citateljima (uh kako to gordo zvuci) da sa informacijom koju im prenosim ucine sto god zele. Meni je palo na pamet da posalju e-mail, no ako zele slati fax, nastupiti na radiju, zakupiti TV reklamu, demonstrirati po ulicama ili pisati peticiju - to je njihova stvar. Ja eto pisem na blogu. To je moj medij. Nego, jesi li poslala e-mail? (03.04.2006. 15:00)

jimbo će na to: prije par godina bio sam u pogonu Zvečevo. Zvečevo radi čokolade po licenci Nestle-a, a čini mi se da je i večinski vlasnik Nestle. Pa ako ti to može kako pomoći... (03.04.2006. 15:01)

zli_girl će na to: mislim da cu poslati mail jos danas. a i potpisati peticiju ukoliko je bude. paleta poklona sto je poklanjam dolazi uglavnom iz krasa. bilo bi zgodno usput reci da isti nije izrabljivac. nego, a da se pokrene jedan "fair not free trade" blog podrske pa na njega uputiti medije? (03.04.2006. 15:50)

stroke će na to: ima li što gore od izrabljivanja djece, bespoštednog ubijanja njihovog djetinjstva?? prestrašne su to slike.upitno je kakva se to moralna načela uzgajaju u današnje vrijeme. svaki dan razmišljam o tome i boli me spoznaja što nekolicina interesnih moćnih grupica vlada svijetom, a još više boli osjećaj nemoći. bojim se da se velika tamna sjena spušta na naš planet.hvala ti na ovom tekstu i tvojoj velikoj humanosti koju si iskazao. (03.04.2006. 16:16)

neutrino će na to: @ jimbo - hvala ti, znam da je Nestle u Zvecevu. Ne znam da li je vlasnik ili samo ima licencu. No kako rekoh, Zvecevo nije odgovorilo - nisam ni ocekivao.... (03.04.2006. 16:31)

neutrino će na to: @ zli_girl - ja ovdje poklanjam samo Kras (mislim da im je dobar dio izvoza u UK generiran mojom potraznjm ovdje ;-) ). Glede bloga, mislis da bi takav blog ikoga interesirao? Ne znam, ja se na svom blogu kanim baviti ovom temom ponedjeljcima kako vec rekoh - pa pokusati tako utjecati na one koji k meni svracaju i iz drugih razloga. Zar ne mislis da bi bilo bolje kad bismo mi koji smo, eto, senzibilizirani za ove teme s vremena na vrijeme nesto napisali na svojim blogovima koji vec imaju svoj nemali promet (osim mog koji je, naravno, beznacajan)? Vjerujem da bismo tako puno lakse prosirili fair trade ideju nego otvaranjem tematskog bloga. Ali opet, sto ja znam o tome? (03.04.2006. 16:37)

neutrino će na to: @ mufasa - hej, to si ti poceo citati i dugacke postove? Pa ovo ti je vec drugi, covjece ... :-)))) (03.04.2006. 16:39)

neutrino će na to: @ stroke - nisam siguran da dijelim osjecaj nemoci s tobom. Baci malo oko na stranice fair trade organizacija. Nesto se ipak radi na iskorijenjivanju tih nemilih stvari. Ono sto pokrece sve takve akcije je svijest o njihovom postojanju. Ja eto, zbilja pojma nisam imao da postoji problem, a pogotovo ne da postoji netko tko je nasao nacin da ga rjesava. Mislim da svi mi svakodnevno sjedimo na instrumentu kojim mozemo pomoci da se ta vijest prosiri - ali ga ne koristimo za to. Hm, neke mi ideje padaju na pamet ... morat cu to progruntati ... u medjuvremenu - ne mislis li da tvoj glas cuje mnogo vise ljudi sa tvog bloga nego iz komentara na mom blogu? (03.04.2006. 16:47)

zli_girl će na to: znas kaj? ja sam uprav isprintala i uvezla ni manje ni vise nego 10 kopija sa (pazi, pdf) (http://www.globalexchange.org/campaigns/fairtrade/cocoa/FTFundraisingGuide .pdf . sad idem na svoj smoothie i usput cu svratiti u skolicu mog jedinca. (he he, utaborila sam se tak da mi sve na dohvat ruke:D))) naime, oni prodaju nestle cokolade za fundraising. glede kolektivnog bloga - mislim da bi bio dobar potez. a onda zamoliti pucanstvo da ga linkaju i sire. anyway, bum ja jos razmislila o tome. (03.04.2006. 17:48)

stroke će na to: da, u pravu si. kod mene je više komentara jer se moje priče baziraju na fiktivnoj zajebantskoj tematici. ljudima je to bliže, a i udaljava ih od ne baš prekrasne zbilje koja ih okružuje. znaš i sam da ako ljude konstantno na nešto ne podsjećaš, to vrlo lako ishlapi iz njihovih glava. ja ću ih uputiti na tebe sa svog bloga. - kada sam govorio o nemoći, mislio sam u globalu nevezano za ovu temu o kojoj, iskreno da kažem, pojma nemam, ali mi je drago da si mi otvorio oči da sa nekog drugog aspekta promatram cijelu industriju čokolade - proizvoda kojeg jako volim i ne znam je li mi uopće drago što sam naišao na ovaj tekst, jer ću se uvijek prisjetiti izrabljivane dječje radničke snage kada sa polica u trgovini budem uzimao čokoladne proizvode. (03.04.2006. 18:18)

neutrino će na to: @ zli girl - vidim ja - dala si se ti u akciju :-))) Pazi samo kod konkretnog istupanja budi afirmativna. Nestleov libel budzet je nesumnjivo mnogostruko veci od tvog. Kolektivni blog bi mogao biti fora, mada ja iskreno zbilja ne znam kaj bih i kada tamo uopce pisao. No ako ti imas ideja, reci - zanima me ... i jedno pitanje iz znatizelje - zasto "Pazi pdf"? (03.04.2006. 18:57)

neutrino će na to: @ stroke - nisam ovime htio nikome ogaditi cokoladu. Prenio sam vam ono sto sam i sam slucajno otkrio. Zgrozilo me. Pozelio sam da vise ljudi o tome nesto sazna. A cinilo mi se vaznije od besmislica koje obicno pisem, pa sam odlucio blog ponedjeljkom posvetiti tome. Zajebanciju ne treba podcjenjivati. Vidi ovaj site : http://www.comicrelief.com/allaboutus/index.shtml (ako nisi doma s engleskim, reci - mozda posvetim neki buduci post tome). Mogu ti reci da su lani skupili preko 65 miliona funti - tj oko 700 miliona kuna ... pa ti reci ;-). A sto se tvog osjecaja dok jedes cokoladu tice - kupuj fair trade i uzivaj u cokoladi kao i do sada ... (03.04.2006. 18:58)

bolesnium će na to: misliš da će nešto značiti certifikat?Pa oni će ionako izrabljivati dječicu.Treba puno ovakvih akcija da bi se uspjelo nešto promijeniti, a i onda nije sigurno hoće li do te promjene doći. U svakom slučaju, bravo! (03.04.2006. 20:01)

neutrino će na to: @ bolesnium - certifikat ce nesto znaciti ako prestanemo kupovati robu koja ga nema. Kad je americki kongres htio uvesti naljepnicu "slave free" proizvodjaci cokolade su lobirali kao ludi da to sprijece ... zar bi ljudi svjesno kupili proizvod robovskog rada? Ili proizvod djecjeg izrabljivanja? Promjene su neminovne dokle god sami u sebi ne ubijemo onu kap dobrote koja nas tjera da se posramimo pred onim djecakom na slici gore... jesi li i ti poslala e-mail? (03.04.2006. 20:14)

skeptik će na to: robovski rad, dječji rad, zvuči strašno. ali, budimo realni - živimo u strašnom svijetu. što će biti s tom djecom ako izgube posao na plantažama kakaovca? prodat će ih u bordele ili možda mafiji koja trguje organima za presađivanje? bojim se da pritisci na industriju nisu dovoljni i ne rješavaju problem. čak nije isključeno da našim inicijativama radimo takvoj djeci medvjeđu uslugu. ona ne bi bila iskorištavana kao jeftina radna snaga da je ikome na svijetu stalo do njih. u tome je bit. (04.04.2006. 03:03)

neutrino će na to: Skeptik - potpuno si promasio temu. Fair trade ne znaci "nemojte zaposljavati djecu na svojim farmama". Fair trade znaci "ja cu tebi posteno platiti za tvoj proizvod pa ti eces ni morati zaposljavati djecu na svojim farmama". Kuzis u cemu je stvar? (04.04.2006. 10:40)

zli_girl će na to: hmm, ne mislim da je skeptik promasio temu. naime, i ja sam imala na umu istu stvar kad sam pisala "ili jesi ili nisi". definitivno da mi mozemo uciniti ponesto odbijanjem kupovine ne fair proizvoda, ali problem ce ostati i dalje jer njihova drzava i drustvo ne cine nista ili tek malo da im pomognu. problem je mnogo dubljeg korjenja. uostalom, pritisci na proizvodjace nisu dosli od njih vec od drustva razvijenih zemalja. (04.04.2006. 18:37)

0 komentara: