Prvi i zadnji post na tri važne teme za čovječanstvo i Hrvatsku

Ovim postom odrađujem tri teme o kojima se puno piše, a ja dosad nisam i neću ni ubuduće.

Sad moram jer bih inače progovorio na lakat.


GLOBALNO ZATOPLJENJE

Sve se praši oko Goreove Nobelove, biogoriva i teorije zavjere.

Neću vas vrijeđati tumačenjima što je globalno zatopljenje.

Ali ću reći da mi idu na živce pozivi da sad i odmah istrčim na ulicu i militantno zahtijevam bilo što.

Stalo mi je do okoliša, stalo mi je do ugroženih vrsta i nestajućih ekosistema. Mislim da nije u redu pljuvati po pločniku, bacati svoje smeće susjedu u dvorište i rasipati energiju bez obzira koliko jeftino bilo njeno generiranje.

I inače me smeta rasipanje.

No, istovremeno, ne vjerujem u strahotne prognoze. Ne vjerujem da ćemo izumrijeti kao vrsta, niti da će kopno potonuti, da će nastati neviđena kataklizma i da će nas sunce spaliti kao suhe grančice.

Ne tvrdim da ne postoje klimatske promjene, ali nisam uvjeren da im je čovjek jedini uzrok, ne vjerujem da možemo nešto značajno promijeniti u njihovom kretanju i ne vjerujem da će njihovi učinci biti tako razorni da ih ne bismo uspjeli nadvladati.

No istovremeno, ne poričem zagađenje i uništavanje prašume i ne podržavam nekontrolirano trošenje nenadoknadivih prirodnih bogatstava.

Kad dogodine budem kupovao auto, sigurno ću uložiti u najzeleniju varijantu koju si mogu priuštiti i neću imati sjano mišljenje o nekome tko se vozi u SUV-u ili pomodnim jurilicama. Ne zato što vjerujem da će njihov auto istrijebiti bijele medvjede nego zato što - rasipaju.

Ne bih se osjećao dobro sjedeći u takvom autu na zakrčenoj cesti dok oko mene pokušavaju proći biciklisti sa onim maskama.



Ne bih se osjećao dobro znajući da sam za iste predjene kilometre potrošio daleko više energije i izazvao daleko veću štetu nego da sam koristio alternativno prijevozno sredstvo.

No, pod alternativnim prijevoznim sredstavom ne smatram uvijek bicikl ili role. Vjerujem da je auto plod evolucije i tehnološkog napretka, kao i internet ili televizor. Ima svoju svrhu i potrebu koju zadovoljava i glupo mi je to negirati.

Recimo da se i u ekološkim pitanjima vodim nekim mojim etičkim kodeksom kojeg pokušavam primijeniti na sve što činim u svim sferama života.

Npr. ne vjerujem da je pošteno da oni koji su zagadili i razvili se, sada kritiziraju one koji se pokušavaju razviti i pri tome zagađuju. Ne čini mi se moralno smanjivati svoje emisije preseljenjem smrdljive proizvodnje u daleke zemlje. Nije mi moralno razmišljati o kažnjavanju Kine, Indije ili Indonezije jer čine ono što je razvijenima bilo normalno prije sto godina ili ono što im je ekonomski isplativije.

Tako da, potpuno podržavam ekološke poreze, offsetting emisija ugljičnog dioksida sađenjem šuma, recikliranje, zbrinjavanje otpada i traganje za čistim i obnovljivim izvorima energije, ali me ne zanima da li je stanjivanje arktičkog leda i El Nino normalni klimatski ciklus ili posljedica ljudskog zagađivanja.


IZBORI U HRVATSKOJ


Neću vas gnjaviti sa linkovima - nema tko nije pisao o izborima ili nekim njihovim učincima. Čak me i kod Ribafisha zaskočilo ...

A ja ne želim o tome.

Zašto?

Najvažnije - ne živim u Hrvatskoj. Iako se zbilja imam namjeru vratiti i to za mandata vlade koju će(te) izabrati slijedeći mjesec, ne mislim da je fair da ljudi koji (trenutno) ne plaćaju porez u Hrvatskoj odlučuju o trošenju novca hrvatskih poreznih obveznika.

Jer - sabor i vlada imaju samo tu zadaću - trošiti novac poreznih obveznika na način kako većina tih obveznika želi.

Bolnice, javni prijevoz, ceste, otkupna cijena pšenice, boravišna taksa, tunel kroz Medvednicu, most na Pelješac, PDV, subvencionirana brodogradnja - sve su to odluke o preraspodjeli novca i sve su one jako važne. No, mislim da ih trebaju donositi ljudi koje su izabrali oni o čijem se novcu radi, ne oni koji će se dva put godišnje pojaviti i obići nešto rodbine i nekoliko restorana.

Volio bih glasati u Engleskoj, ali to pravo najvjerovatnije neću dočekati.

Drugi razlog zašto ne pišem o izborima u Hrvatskoj je taj što nisam blizu izvora. Nisam uronjen u domaće novine i televiziju pa mi fali veliki dio slagalice pa bih pisao o komadiću istine kojeg sam čuo prepričanog ili doživio sasvim drugačije nego što bih ga doživio da živim u Hrvatskoj i znam sve što mu je prethodilo i što se istovremeno događalo.

Oko udaljenog promatrača ne može registrirati sve nijanse boja na površini nekog predmeta i ne može uočiti sitna podrhtavanja koji bližem promatraču otkrivaju nešto o biti promatrane stvari.

Istina je da udaljeni promatrač često hladnije glave promišlja udaljene stvari jer ga se manje tiču, ali ni to nije baš neki zavidan položaj. Netko tko stalno ponavlja da nema mjesta za paniku - ne može baš očekivati da će ljudi kojima se čini da im kuća gori biti naročito naklonjeni njegovim hladnokrvnim analizama. Isto tako - onima koji opasnost ne vide, uzaludno je držati velike prodike o zlu koje ih vreba iza ugla (vidi gore moj stav o globalnom zatopljenju).

Treći razlog za suzdržanost je što iz moje perspektive ne vidim nikakvu veliku razliku između ponuđenih opcija. Jedni imaju debeli dosije malverzacija, krađa i svinjarija koje su činili u proteklom mandatu. Drugi imaju Bandića. Treći nemaju ni pojma ni snage. Ne vjerujem da će bilo koji od njih od svoje glave i svojom poduzetnošću riješiti bilo koji stvarni problem. Diktat Evrope zvuči kao neka strašna osuda za državu koja se jedva iščupala iz diktata drugog tipa - ali ne vidim da smo u stanju stvoriti dovoljno jaku snagu koja bi pročistila naše, a ne Augijeve, staje.

Iako cijenim Mraka i druge koji izlaze sa jasnim stavom o tome kojoj stranci na izborima vjeruju, ja ne vjerujem niti jednoj - pa ne mogu ništa zagovarati. To ne znači da mi se povremeno ne gade pojedinačno ili skupno.


SLOBODA INTERNETA I HAPŠENJE BLOGERA


Iako sam već više puta pisao na temu sloboda na internetu jedva sam odolio komentirati hapšenje Peratovića i druge događaje vezane uz objavljivanje na blogovima koji su potresli hrvatsku javnost.

Kažem "suzdržao sam se" jer sam čitajuci napise drugih više puta naišao na stavove koje držim potpuno pogrešnima i pogubnima po ljudske slobode, a moj me forumaški crv navlačio da krenem u polemiku. Odolio sam iz istih onih razloga zbog kojih ne pišem o izborima u Hrvatskoj - ljudi su jako zagrijani jer su blizu tog plamena. Nema smisla dovikivati da crijevo drže s krive strane.

Zato samo ukratko - potpuno je nevažno da li je uvreda, kleveta, informacija kojom se narušava nečija privatnost ili državna tajna objavljena u novinama ili na internetu.

Bez obzira, ili upravo zato, što je internet izdavaštvo daleko jednostavnije i pristupačnije nego ono papirnato - ne bi trebalo uživati bilo kakvo izuzimanje od pravila koja vrijede za "prave" novinare i pisce.

Pa tako, ako se sumnja da je netko uvrijedio, oklevetao, narušio privatnost ili objavio državnu tajnu - u redu je da se ta sumnja istraži i da se ta osoba ispita, eventualno optuži, pa i, ako se optužnica dokaže, osudi zbog svojeg djela.

Potpuno mi je normalno da svatko od nas odgovara za sve ono što je napisao.

I tu bi priča bila gotova da ne pričamo o Hrvatskoj.

Jer, istovremeno, moram reći da mi je odvratno korištenje policijskog aparata i sredstava koja su mu na raspolaganju kako bi se nekoga zastrašilo ili mu začepilo usta.

Kad bih ja bio političar mjesec dana prije izbora jasno bih obećao svim poreznim obveznicima da ću istražiti tko je i zašto dao nalog i pokrenuo istragu protiv blogera i ako se pokaže da je to učinjeno protuzakonito i iz zadnjih namjera istog ću trenutka imena svih odgovornih i svih koji su tu prljavu rabotu proveli javno objaviti, a njih procesuirati i tražiti rigorozne kazne.

Također bih obećao da ću u najkraćem mogućem roku stvoriti tijelo koje će kontrolirati sustav i onemogućiti njegovo korištenje u "dnevnopolitičke svrhe".

Na žalost, ne vjerujem da bilo koji političar stvarno misli da je problem u zlorabljenju policije.

A meni je samo to problem.



Eto, napisao sam. Sad mi je lakše.

11 komentara:

Anonimno kaže...

Par riječi pa da i ja dam obol.
Globalno zagrijavanje
Mogu ti reći da djelim s tobom tu mišljenje. A gledam neki dan na NG-u neki super turbo novi avion koji po manevru posrće nafte onoliko koliko bi posrko prosječan autić u 75 godina rada. 75 godina, eeejj!
Ajmo napravit dan bez avionski manevara, pa da vidimo kakav će onda rezultat bit..
Eh da.

Izbori.
Strašno... i ja sam mislio da će i mene to zaobić, al kad me lik premijera proganja na trolejbuskoj, na jumbo plakatu ispred lokalnog supermarketa.
Ne znam ja to doživljavam isto kao recimo da negdje ispred tvog omiljenog Puba stoji veliki plakat: "Glasaj Englesko! HDZ"
Glupav primjer, ali svejedno...

Hapšenje novinara
E tu smo gotovo identični. Za pravnu sam državu i vladavinu prava, ali opet korištenje policije kao ovakvog represivnog aprata...
Pa mi smo za vladavinu prava, ne?

Živijo!

Anonimno kaže...

Osobno, iako volim čitati stvari vezano za izbore, nemam baš neku namjeru pisati o tome.

Oko hapšenja smo raspravljali na mom blogu i moram reći kako je tvoj stav oko toga bio s više razuma i logike (što u primjeni zakona svakako treba slijediti) nego moj, pa sam (rado) promijenio mišljenje. Je li bila potrebna jaka represija - mislim da ne.

neutrino kaže...

:@ jimbo - strasno, sasvim se slazemo ... a ja mislio sad ce Jimbo doci sa nekim sasvim suprotnim stavom :-))

@ linus - svaka cast. Kako rekoh, ja imam prednost da nisam umocen u hrvatsku svakodnevicu, pa zato i imam vremena biti razuman i logican. A represija je neizbjezna ali mora biti opravdana.

Anonimno kaže...

Globalno zagrijavanje:
Tu se djelomično slažem s tobom. Mislim da su te apokaliptične prognoze više kao opomena, nego kao stvarna prijetnja. Ljude treba malo trgnuti, a kako će se nego takvim nekakvim najcrnijim predviđanjima što će se dogoditi ako se svaki čovjek ne zamisli i ne napravi ono što može.
Izbori:
Meni osobno je moj glas puno važniji nego što je to možda nekoj stranci. Dobro ću promisliti kome ću ga dati. Ne želim da netko drugi odlučuje u moje ime samo zato što nisam glasala.
Naravno, tvoja situacija je potpuno drugačija i ja smao svoja razmišljanja o svojoj situaciji navodim
Hapšenje novinara:
Tu se slažem s tobom, mislim da u potpunosti :)

4. jel postoji nešto što ti možeš napraviti da ne moram svaki put pisati Trill i svoju stranicu?
Linus.broj.dva to ima i baš mi je zgodno :)

Anonimno kaže...

I prvo na prvijem mestou, svaku što zboriš ti je zlatna :)
Što se tiče globalnog otopljavanja, iskreno zanima me vala ko prošlogodišnji sneg. I slažem se sa svim nabrojanim stvarima...specijalno sa onom "kad smo mi gradili imperije, ili blažim rečnikom rečeno, razvijali se, onda je moglo vala i da se ubija, i ima robova i slično"...ali kad ostatak sveta eto ide nekim putem razvoja (koliko god da je ovakav ili onakav), e pa neće da može.
Taj stav je nešto što će više doneti smrti ovoj zemlji nego neki glečer.

Što se tiče izbora, tu ne bih imala šta dodati, sem da se u ovoj zemlji natežu oko toga i da prdnu, a kamoli oko izbora. To je jeziva stvar. Ali više nije vredna ni pomena, ni čuđenja, ni sleganja ramena, ni poreza...samo žala. Zarad gomile ljudi čiji životi tako prolaze u neprovat, u nekoj sad već bolesnoj nadi, da će nekad SAMO OD SEBE da bude bolje. Pri tom plaćajući porez, naravno.

A stavka broj pet.
Pa to mi Mooshema najbolje objasnila u svom postu. Sa kojim se slažem stoprocentno.
Ako nisi pročitao, evo srdačno ostavljam link.

http://www.mooshema.com/2007/10/19/kill-the-messenger/

I da dodam. Kao i kod nje.
Kakve zemlje, takve su nam i državne tajne.

neutrino kaže...

@ trill - U kojem se dijelu oko GZ ne slažeš sa mnom?

Oko izbora nemam što dodati - obrati pažnju da ja nisam rekao da ne treba GLASATI. Ja samo mislim da nije OK da ja pišem o izborima.

@ etotako - Oh počašćen sam ... koliki komplimenti ... a i slažemo se ...

Jedino što ja mislim da nije problem u hapšenju novinara per se, problem je što netko ima moć da to učini kako ga volja i za to uopće nije odgovoran.

neutrino kaže...

@ Trill - eh da, oko ovog tehničkog detalja. Linus ti je cool tip i on ti ima baš ono svoju svoju domenu i kuži se u wordpress i njemu sve fercera kako si je složio i općenito je jako cool.
Ja sam informatički polupismen i koristim blog kako mi ga je netko drugi složio (Googletovi stričeki - fala im) a oni to za sada nisu omogućili ...

Anonimno kaže...

S kojim djelom se ne slažem? Sa onim gdje misliš da nije sve tako crno kako se prikazuje. Moguće nije i moguće nas samo žele trgnuti, ali ja i ovu situaciju vrlo crno doživljavam.
Za izbore, znam. I taj tvoj dio posta bi za mene, do sada, bio najbolji post koji sam pročitala a bavi se izbornom tematikom. Nisam to baš jasno napisala, ustvari nisam uopće ;), jer su me vlastite misli odvele na glasovanje ili neglasovanje ljudi.
Još jednom: jako mi se sviđa tvoje mišljenje o izborima u Hrvatskoj i da mogu citirala bih taj dio tvog posta na sve strane :)
A tako...za utjehu tebi polupismenome u informatici :) mogu ti reći da ja nisam niti polupismena. Nisam znala niti kako reći ili kako se to zove što bi ja htjela da bude ovdje. Sva sreća da si me razumio :))

neutrino kaže...

@ Trill - ti dakle isto ne vjerujes da je sve tako crno kako se prikazuje, ali ti se "ova situacija" cini crna? Koja je to situacija? I cega to "prije nije bilo" sto bi recimo ti mogla potvrditi?
Poplava nije bilo prije? Susha? Neobicnih oscilacija temperature?
Inace, svi moji postovi se smiju citirati, a ako jos navedes i izvor ne mogu te cak ni tuziti ;-))
Glede informatike, ti i ja - k'o dva brata uboga ... ali bitno da se razumijemo

Anonimno kaže...

Ok, prihvaćam izazov :)
Crnije mi se čini recimo stanje voda.
Još se moja generacija dok smo bili djeca, slobodno kupali u Lonji, Česmi ili Savi. I to nije bilo tako davno u prošlosti, prije nekih samo recimo 20ak ili 30ak godina. Globalno gledajući ta prošlost i nije neka davna prošlost, naprotiv, vrlo je bliska.
Zagađivanje naših rijeka nije posljedica prirodnih fenomena, nego isključivo čovjeka.
Eto, jedan primjer crnjaka koji je meni nekako najviše pred očima :)

neutrino kaže...

E vidis, ja se zapravo sasvim slazem s tobom.

Priroda oko nas JEST puno zagadjenija nego sto je prije bila. I zrak kojeg disemo, i vode koje oko nas teku, pa cak i zemlja je od svega toga puna tvari koje prije nije sadrzavala.

No, to nitko ni ne spori. Zagadjivanje jest cinjenica i za to covjecanstvo jest krivo.

No, ono sto je slijedeci korak zove se globalno zatopljavanje. Neki striceki tvrde da smo toliko zagadili atmosferu da se zbog toga mijenja klima - da dolaze sushe, da se dogadjaju poplave, da ce golfska struja prestati teci, da ce se otopiti ledenjaci i sve to.

A ja nisam siguran da u to vjerujem. Ne vjerujem da, ako zbilja postoje klimatske promjene, covjek moze biti jedini a mozda cak ni glavni krivac za njih. Klimatski su ciklusi postojali i prije (nesto je ipak pobilo one dinosauruse) a nije ih izazivao covjek.

Eto, to je ono o cemu ja pricam. Znaci ne sporim ja da covjek zagadjuje - ja samo nisam uvjeren da postoji direktna veza izmedju kineske elektrane i engleske poplave.