Hampton court - jedna palača koju vam dugujem

Sve gledam, ovih dana nešto ovaj moj blog, pa rekoh - ne mogu vjerovati da o najljepšoj palači koju smo ovdje posjetili nisam objavio ni jedno jedino slovo ...


Pa stvarno sam ... mislim ...

Dakle, radi se o palači Hampton Court koja se nalazi uzvodno od Londona, nedaleko od Richmonda i Kingstona. Pogledajte slobodno na kartu na desnoj margini ovog bloga pa ćete vidjeti sve lokacije o kojima sam pisao, o kojima ću pisati, kao i neke koje još nisam posjetio a trebao sam.

Na mjestu današnje palače stajala je nekad ladanjska kuća koju je početkom 16. stoljeća stekao Thomas Wolsey, nadbiskup od Yorka - inače glavni kraljev savjetnik. Wolsey je potrošio ogromno bogatstvo investirajući u palaču, ugledajući se u firentinsku arhitekturu i praveći od nje najljepšu palaču u Engleskoj. Wolsley se brda love domogao kroz svoj poseban odnos sa kraljem kojem je služio.




Taj se kralj zvao Henry i bio je već osmi kralj u Engleskoj sa tim imenom. A Henry je bio dosta nezgodan i svojeglav tip. Nije baš bio neki veliki znalac u svakodnevnim državničkim poslovima pa mu je jako odgovaralo predati u Wolseyeve ruke upravljanje državnom ekonomijom. Može se to Henryju i oprostiti - on nikada i nije bio odgajan da postane kralj - bio je mlađi brat i tronu se nije nadao. Ali kad mu je brat Arthur iznenada umro, Henry je postao prijestolonasljednik i uz to naslijedio i bratovu ženu. Naime, Arthurova udovica Katarina Aragonska ujedno i kćerka španjolskog kralja imala je postati Henryjevom ženom kako bi se sačuvao savez sa Španjolskom. Tata Henry VII nije imao milosti.




To sto je gospođa već bila u braku sa bratom lako su riješili - Katarina je dala časnu riječ da brak sa starijim bratom Arthurom nikada nije konzumiran, pa su molili papu da im dopusti vjenčanje. Na radost Henrija papa im je konačno uslišao molbe.

Tako kad je tata Henry VII umro, Henry VIII je postao kralj i odmah i muž, Wolsey se bavio ekonomijom, a Henry ... bračnim dužnostima.

I tako 16 godina.

No, ni nakon 16 godina Katarina nije rodila sina, a Henryja je bilo strah da će se kraljevina raspasti ako on ne proizvede muškog potomka. Uz to, i vjerovatnije, opasno mu se svidjela jedna dvorjanka imenom Anne Boleyn, pa je odlučio poništiti tu sitnicu od 16 godina braka sa Katarinom jer se dosjetio da je brak sa njegovim bratom ipak konzumiran i time je njegovih 16 godina nevažeće.

U skladu s time je zatražio od svog ministra, nadbiskupa Wolseya da sredi stvar sa Vatikanom i isposluje poništenje braka. No međutim papi se bas i nije htjelo poništiti brak za kojeg je prethodni papa već morao izdavati specijalne dozvole, a kako ni Katarina ni njen rođak koji je u to vrijeme haračio Rimom nisu htjeli poništenje braka - jadni je Wolsey zbog svog neuspjeha nadrapao.

Pao je u kraljevu nemilost. Ostao je bez posla, a da spasi glavu poklonio je kralju svoju prekrasnu palaču.

Henry je palaču, naravno prihvatio a Wolsey je kasnije svejedno optužen za veleizdaju i umro na povrtaku u London.

Tako je palača dobila novog vlasnika koji je od nje napravio glavnu kraljevsku rezidenciju.



Henry je dodao ogromnu dvoranu kako bi u njoj mogao primati i zlatnim tepiserijama zabljesnuti strane izaslanike, a sagradio je i druge dvorane kako bi mogle poslužiti za gošćenje njegovom brojnom dvoru. Najimpozantniji dodatak su kuhinje koje pokazuju svu dekadenciju Henryjevog dvora. Posebne, namjenski projektirane prostorije, dizajnirane i organizirane kao na pokretnoj traci morale su osigurati brz i kvalitetan protok namirnica od rijeke gdje su dolazile dopremane lađama i kolnog ulaza gdje su dostavljani proizvodi iz okolice pa kroz sve procese pripreme do stola za 400-tinjak osoba. I tako svaki dan - dva puta dnevno ...





I da ne zaboravimo, Henry je dao sagraditi i tenisko igralište. Zatvoreno naravno. Za pravi tenis (tj. "real tennis") od kojeg je poslije nastao ovaj današnji kojeg poznajemo, a kojeg Englezi zovu "lawn tennis" - iliti tenis na travi.

I tako je palača bila kraljevska rezidencija stotinjak godina, preturila i rušenje monarhije i njenu ponovnu uspostavu a onda joj je William Oranjski u svojem suvladarstvu sa suprugom Mary odlučio dodati još jedno krilo. To krilo dizajnirao je gospodin Cristopher Wren bez kojeg se izgleda u sedamnaestom stoljeću nisu smjele staviti cigla na ciglu. Svaku malo značajniju zgradu iz tog vremena je dizajnirao on.




Ovo je južno pročelje Hampton Courta



A ovo je Katedrala Svetog Pavla u Londonu koju je isto dizajnirao Wren.



Kralj si je dao urediti intimni vrtić prikazan na donjoj slici, dok je kraljica gledala na vrt sa fontanom.



Radovi su trajali i trajali, kraljica je umrla ne dočekavši kraj renoviranja, ali William je vidio završenu palaču. No ne zadugo. Izjahao je jednog jutra i pao s konja slomivši vrat.



Današnja je palača dakle jedan aglomerat triju glavnih faza u gradnji palače, a osim same građevine tu je i fantastičan vrt u kojem se zbilja moze uživati kao i nekoliko manjih ograđenih vrtova na kojima se samo mogu napasati oči...






Eto, ispravio sam taj teški nedostatak ovog bloga. Sad imam i post o Hampton Courtu. Inače, sve su slike u ovom postu moje vlastite, a neke se daju i rastegnuti, pa uživajte ...

11 komentara:

Anonimno kaže...

Nisi li ti slao neke slike sa Hampton Court Flower show, cine mi se neke slike poznate?
Bila sam jako davno, u svojim turistickim danima.
Vrijeme mi je voditi Zvrka.

Anonimno kaže...

Prekrasni vrtovi! Iako sad kad kažem vrtovi to mi nekako baca na luk i salatu, možda bih trebala reći parkovi?!

Anonimno kaže...

I uživam :)

Anonimno kaže...

i ja uživam :)

Gnash kaže...

nepravedan si prema henryju osmom, on je bio i te kako dobar i vjest drzavnik, i pravi renesanski prosvijeceni monarh, dok mu nije sifilis pojeo pamet.

a ja sam nesto zaboravio hrvatski, ali mi bas nije jasno da bi se "consummate" prevodilo sa "konzumirati" sto je sinonim za "potrositi" ("consume"). mislim, moze se brak potrositi, ali ne bas tako brzo (bar ne ako nije s britney spears)

neutrino kaže...

@ Zvrk - O da, obavezno odvedi Zvrka. Kuhinje su meni bas super sa onima koji tumace proces. Ipak, ja bih pricekao travanj ili svibanj kad se moze i sjediti na travi i odmarati noge ...

Inace, pisao sam o Flower Showu, ali on je samo ponekad a H.C. je sam za sebe atrakcija...

@ Romantales - ah, sto je ovo - danas se svi hvataju za rijec? Ma za luk i rajcice je povrtnjak. Ili se to samo meni cini ...

@ Trill i Jabuka - Nisam cuo da li hocete jos?

@ Bullfighter - Ma nisam ja htio biti nepravedan prema jadnom Henriju. Dapace, rekao sam da mu nije bilo za zamjeriti. Uz to sto nije bio odgajan za kralja jos je i bio 18-godisnji mladac kad je dosao na vlast. Pa je normalno da je imao nekog Wolseya za predstojnika ureda. S obzirom da je vladao dugih 38 godina i uz to isfurao tako korjenite promjene - ocito da bas nije bio papak. Ipak, bije ga glas o pijankama, lovovima, bludnicenjima i inome - pa se od toga ne moze pobjeci.
Nisam htio ovaj post opteretiti analizom i znacajem Henryja osmog - djelomicno i zato sto se ovdje prepiru prakticki oko svakog svojeg kralja i vladara. Nije problem naci povjesnicara koji zalijepi etiketu papka bas svakom vladaru ukljucujuci i Cromwella i Charlesa I, a zamisli cak i Blairu.

Brak se, koliko znam, i u nas "konzumira". Barem ja koristim taj izraz nevezano uz njegovu bliskost sa engleskim izricajem. Imas li bolju varijantu? Koristen mozda? Dovrsen? Stupi na snagu? Zapecacen?

Inace padaju mi na pamet glazbeni konzumenti - ni oni muzike ne "potrose" doslovno, zar ne? Ili sam i ja predugo vani pa mi se sve mijesa?

Anonimno kaže...

naravno da jabuka oće još, samo je preumorna pa joj je vokabular minimalan. :)

Anonimno kaže...

I Trill isto :)

Anonimno kaže...

Pogledaj ovo:

http://onlinezarada1min.blog.hr/

Anonimno kaže...

mah, imamo mi u Velikoj Gorici bolje... LOL, naravno.

Anonimno kaže...

@bullfighter & neutrino:
Ispravno je kazati ´konzumiranje braka´, mislim da se taj izraz koristi čak i u pravnim vodama. Možda zvuči malo čudno, ali tako je. Toliko ovaj put. :-)