Dugo najavljivane najnovije vijesti o FairTradeu u Hrvata

Proslog tjedna nije bilo posta u ponedjeljak jer sam prao tepih pa sam iskopcao komp i zivio dva dana bez njega...

A dogodilo se puno lijepih stvari pa cu vam ih sada natenane ispricati. Vi lijepo sjedite i uzivajte u citanju jos jednog dugackog, neutrinovskog, posta. (mislim, post jest dugacak, a ono "uzivajte" shvatite uvjetno)

Dobio sam dugačak i vrlo informativan odgovor od Fairtrade Labelling Organization (FLO)- tj. organizacije koja se bavi izdavanjem odobrenja za stavljanje Fairtrade logoa na ambalažu proizvoda. Iz iste organizacije stigao je i odgovor talijanske Fairtrade organizacije pa sad znam puno vise.

Pretprošle subote poslao sam im poduži e-mail sa nekoliko pitanja i već u utorak (2 radna dana) dobio sam odgovore.

Necu vam sad prevoditi svoje pismo i njihove odgovore, samo cu vam prepricati teme koje su me zanimale i sto sam o njima saznao:

1. Slijedom Krasevog odgovora da cokoladu kupuju od Barry Callebauta i da je isti certificirani FairTrade proizvodjac pa je i Kraseva cokolada "cista" zanimalo me provjeriti je li tome tako.

Odgovor kojeg sam dobio je da Barry Callebaut ima FairTrade certifikat ZA DIO svojih proizvoda . To, na zalost, znaci da nije dovoljno kupovati od Barry Callebauta. Potrebno je kupovati bas tu - specijalnu - FairTrade cokoladu.

Ne znam koju cokoladu kupuje Kras.

(Inace, kontaktirao sam i Barry Callebauta - uz znanje Krasa. Potvrdili su primitak i zatrazili neke dodatne informacije o mom blogu te obecali dostaviti odgovor.

Ocekujem da bih ga mogao uskoro primiti. Kras se nije javljao)


2. Zatim me zanimalo ukoliko Kras i kupuje FairTrade cokoladu, na koji nacin može dobiti FairTrade certifikat (i pripadajucu markicu)?

E tu stvari bas i nisu tako sjajne.

FLO se sastoji od 19 Labeling Iniciatives - u prijevodu nesto kao "Inicijative za oznacavanje". Naime, neke su razvijene zemlje uocile potrebu da se kupcima oznace proizvodi koje su eticki proizvedeni. S vremenom su se te inicijative medjusobno uskladile i povezale u medjunarodnu instituciju kako bi FairTrade znak postao jedinstven i imao jedinstvene standarde u svim zemljama. Cerificirana se poduzeca registriraju i naknadu placaju svojim nacionalnim Inicijativama.

No medjutim, trenutno nemaju razradjen sustav kako certificirati proizvodnju u zemljama u kojima nema nacionalne Inicijative za oznacavanje proizvoda. Naime, markicu moze dobiti samo ako se potvrdi da je njegov proizvod zaista proizveden SAMO od certificirane cokolade (to znaci da bi Kras morao dokazati da u Dorinu stavlja SAMO certificiranu cokoladu, a ne da samo maze oci sa recimo 5% certifirane cokolade a da je ostatak s robovskih plantaza). Drugim rijecima potrebno je certficirati nabavni i proizvodni proces.

Kazu da ce u drugoj polovici ove godine uspostaviti sustav za certifikaciju slicnih slucajeva kako nepostojanje nacionalne inicijative vise ne bi sprjecavalo proizvodjace da se certificiraju ukoliko to zele.

3. S obzirom da u Hrvatskoj ne postoji nacionalna Inicijativa zanimalo me da li oni znaju da netko u Hrvatskoj nesto radi na tom podrucju.

Nemaju pojma. Nitko im se nije javljao. Iz talijanskog ureda javljau da su nesto naculi o mozebitnom World shopu. Ja za takvo sto nisam cuo - jeste li vi?

4. Onda me zanimalo da li znaju nesto o mozebitnim pokusajima drugih zemalja istocne evrope poput Slovenije, Madžarske, Češke, Poljske ili Slovačke da razviju svoje inicajtive za oznacavanje.

Vele da se FairTrade proizvodi trenutno prodaju u 60 zemalja svijeta a da ovih 19 inicijativa pokriva 20 industrijski razvijenih zemalja gdje se prizvode (i prodaju) finalni proizvodi.

Uspostava Inicijative za oznacavanje moze biti dug proces, posebno zato sto je potrebno pokriti cijeli drzavni teritorij i suradjivati s odgovarajucim ustanovama. Uputili su me na inicijativu NEWS (koju jos nisam proucio). Inace u sklopu razmatranja svoje strukture i novog sustava mozda nece trebati osnivati zasebnu inicijativu u svakoj zemlji jer se tako samo uvecavaju troskovi administracije, a cilj je zapravo omoguciti da sredstva dodju do plantazera. Tako da razmisljaju da certificiranje radi centralna, medjunarodna organizacija a da lokalne rade na popularizaciji FairTradea i podizanju svijesti javnosti.

Predstavnica talijanske FairTrade organizacije rekla je provjeriti malo poblize stvari. Navodno da se balticke zemlje povezuju preko Finske, a da Slovenci rade sa Slovacima, Madjarima i Cesima na zajednickom nastupu.

Nisam pitao, ali su mi rekli i da trgovac tj. onaj koji fairtrade proizvode samo prodaje ne mora biti certificiran - sto je i logicno - certificiran je proizvod.

Tako da nema nikakvih problema da hrvatski ducani prodaju FairTrade cokoladu i druge proizvode.

Usput sam im napomenuo da na karti koju imaju na ovom linku nemaju ucrtanu Hrvatsku. Ispricali su se i rekli da ce odmah naloziti dizajnerima da je ucrtaju. I kad sam u petak provjerio - bila je tamo. Sad, ono, ne gine mi orden za posebne zasluge popularizacije Hrvatske u FairTrade organizaciji ..

Sve u svemu, da rezimiramo: Kras mozda kupuje, a mozda i ne FairTrade cokoladu (cekam odgovor Barry Callebauta da saznam vise). Ako i kupuje, za sad njegovi proizvodi (kao ni proizvodi drugih proizvodjaca ne mogu dobiti FairTrade markicu jer Hrvatska nema svoju vlastitu nevladinu organizaciju koja bi se bavila certificiranjem. Mozda bi se mogli certificirati ako se sami obrate nekoj fairtrade organizaciji - sto im lani nije padalo na pamet. Koncem godine vjerovatno ce biti moguce dobiti certifikat direktno od centralne medjunarodne certifikacijske kuce. To su otprilike odgovori koje sam mogao dobiti od Krasa prosle godine, ali nisam jer se oni nisu o tome raspitivali. Da jesu valjda bi Hrvatska bila na karti kad je to bilo tako jednostavno.

Nego da vam pricam sto sam jos radio ovih dana:

Poslao sam hrpu mailova. (Opet!) Kad bi se mailovi placali moj bi racun probio plafon.

Naime, ovim odgovorom FLO-a otvorilo se nekoliko pitanja:

I. FairTrade inicijativa u Hrvatskoj?

Najprije me zanima ima li u Hrvatskoj netko da vec nesto radi po ovom pitanju. Trazim udrugu kojoj program rada ukljucuje ili moze ukljuciti pitanja fairtradea, djecjegrada, ljudskih prava, iskorjenjivanja robovskog rada, postene trgovine, trzista, obavjestavanja potrosaca itd.

Zato sam jedan pristojan e-mail odapeo na nekih 40-ak udruga, pokreta i gradjanskih inicijativa koja se mogu svesti pod neke od ovih pojmova.

Mogu vam reci da su neki od njih reagirali promptno i odgovorili na mail, makar i rekavsi da nemaju pojma tko se time bavi. Na zalost mogu vam reci i da su takvi rijetki.

Za sada je najvise onih koji nisu odgovorili, sto smatram prilicno bedastim ponasanjem od jedne udruge gradjana kojoj interakcija s gradjanima predstavlja smisao postojanja (prvo sam napisao raison d'etre ali onda sam zakljucio da vas ne zelim opterecivati francuskim, a onda sam pomislio da ne zvucim dovoljno umisljeno pa sam dodao ovaj tekst u zagradi). No o tome sto sam pisao i sto sam saznao vise slijedeceg ponedjeljka kad cu objaviti i popis onih kojima sam pisao i sto su mi odgovorili - ili nisu.

Znam da ce mi taj popis dobro doci kad me negdje budu vukli za rukav da im potpisem peticiju ili doniram u robi i novcu ... (he-he podmukli cerek)

Mislim si, ako jednom anonimnom blogeru iz neke zemlje koje nema ni na karti jedna svjetska organizacija odgovori u dva radna dana, ne znam sto moze sprjeciti ekolosku, humanitarnu ili neku drugu udrugu iz Hrvatske da odgovori na jednostavno pitanje - "znate li da se netko u Hrvatskoj bavi FairTradeom?" ...

II. Mogu li se u Hrvatskoj vec sad kupiti proizvodi sa FairTrade certifikatom?

Potaknut komentarima mojih citatelja uputio sam pitanje DM-u i Konzumu (jer ste mi rekli da kod njih nesto ima). Sad cekam odgovore - nadam se da ce odgovori poslovnih subjekata biti brzi nego vecine neprofitnih organizacija.

Na zalost prvi i jedini hrvatski FairTrade dućan otvoren lani - propao je. Zvao se Štočitaš. U ponudu nisu ni stigli staviti kavu i cokoladu. Prema izjavi vlasnika, "bilo je u planu, no zbog administrativno-porezno-carinskih komplikacija oko uvoza smo to stalno odgadjali..."

Savjet buducim poduzetnicima: Ne otvarajte FairTrade dućan bez kave i čokolade. A nije zgorega ni prvo provjeriti carinske propise ...

Poslao sam par mailova i na hrvatske proizvodjace kave i kavovina (Franck, Franja, Anamarija, Milman d.o.o., Kaoma, Mikors, Cubela caffe), jerbo situacija na plantazama kave nije nista bolja od one na plantazama kakaovca. Uskoro slijedi post sa njihovim odgovorima.

III. Kakve planove s FairTradeom ima politika?

U sklopu ovogodisnje akcije na mom blogu posalo sam i mailove na sve parlamentarne stranke i jos poneko zvucno ime medju politicarima-blogerima.

Za sada su rezultati porazni, ali i o tome vise u jednom od slijedecih ponedjeljaka.

Ovo jest politicko pitanje djelomicno zato sto bi politka u ekonomskom dijelu mogla stimulirati fairtrade proizvodnju i potrosnju (kroz poreze a kako drugo?). No vaznije mi je sirenje svijesti. Ken Livingston, gradonacelnik Londona - a to vam je firmica sa nekih 300 miljuna funti godisnjeg budzeta, ima ambiciozan plan London uciniti FairTrade gradom. Brojni su gradovi vec na listi FairTrade gradova, a postoje i slicne liste za sveuclista itd.

Eto, zato sam pitao i nase politicare sto oni misle o tom problemu i kakve planove imaju njihove stranke. Znam da je pitanje mozda marginalno, ali mene zanima,

Uf, jel dosta za danas?

P.S. Jos samo jedna stvar - u hrvatskoj postoji tvrtka FairTrade d.o.o koja medjutim NIJE FAIRTRADE i sa Fairtradeom nema blage veze. Uz to, ako im posaljete upit preko web sitea dobit cete automatski odgovor da se vasa poruka ne moze isporuciti ....

6 komentara:

Jimbo Jonez kaže...

RH za fair trade državu!

Anonimno kaže...

Prvi lifestyle dućan etički prihvatljivih proizvoda (2005.)

neutrino kaže...

@ Jimbo - nemoj mi tu parolashiti nego sjedaj i pisi Sarabonu ...

@ anonimno - i ja sam nasao tu vijest, ali sam kontaktirao taj ducan i dobio odgovor da su zatvorili. Znaci za sad je prvi ujedno i posljednji i jos ktome ne radi ...

Anonimno kaže...

bravo vrijedni druze, ponosan sam (opet) na tebe!
a usput sam opazio da te nemam u linkovima, mada sam te jos davno kanio staviti :/
ispravio sam sad taj propust, i to duplo: jubilarni si drugi bloger kojeg imam i u wakeup i u relax kategoriji :)

Anonimno kaže...

Uvijek volim pročitati ovakve stvari, o malim ljudima koji su napravili bar neku promjenu.
Čini se da čokolada i nije toliko slatka kako govore.
Što se tiče onog mog posta, gdje se to točno vidi? Na listama u boxu na naslovnici? Temeljito sam ga i do kraja izbrisao, pa me to čudi...

neutrino kaže...

@ ovajonaj - oh opet pohvale ... daj prekini vise umislit cu se ...

@ sadako's apprentice - to ti mene smatras malim covjekom???!!!