Tagni me nježno

Naslov ovog posta jasan je dokaz da sam ovih dana malo puknut.

Ipak, odat ću vam tajnu - u igri za naslov posta sve do posljednjeg trenutka bili su i slijedeći nazivi:

Tagni me nježno,
Taga za jug,
Taganje i tagersko prigovaranje,
S tagom prema jugu,
Tagovanje ludom radovanje


A sad da prevrtim ovaj post na početak nečeg smislenog pa da krenem s objašnjenjem.

Priča počinje kad sam prije nekog vremena u trackeru primijetio da me sve više ljudi dolazi posjetiti od dragih mi blogera, a posebno Athene Air i Jimba... Jimbo me nije iznenadio - bilo je to vrijeme intervjua kad je Jimbo učestalo linkao na moj blog, ali u Atheninim recentnijim postovima nisam uspijevao pronaći link na moj blog pa mi nije bilo jasno otkud sad toliko ljudi baš od nje. A onda sam skužio da Athena ima neki gadget na margini svog bloga u kojem je linkano nekoliko svježih postova blogera koje prati a među kojima je izgleda i moja malenkost. Pogledah kod Jimba i kad tamo i u njega taj neki "tag-a-feed".

I klini tu i klikni tamo, začas se nađoh na stranicama tag-a-feeda i počeh čeprkati ne bih li nabasao na više informacija o tome.

Onda sam i sebi za probu složio jedan okvirić pa ga najprije isprobao u dvije varijante na blogu sa knjigama, a onda - kad sam se uvjerio da sve radi i da se ništa nije poremetilo - stavio sam ga konačno i na glavni blog gdje ovo čitate i gdje ga i možete vidjeti s lijeve strane.

Ako vam se stvar sviđa mogu vam reći da je instalacija zbilja jednostavna. Ako znate postaviti brojač posjeta ili bilo kakvu najjednostavniju skriptu, znat ćete i ovo - nema frke.

Ako ne znate, ispod ovog posta vam je link za komentare pa pitajte.

Ako ne znate komentirati na ovom blogu pogledajte na marginama ovog bloga i sigurno ćete naći link koji vodi na uputstvo za komentiranje...

Elem, primijetio sam odmah da je ova igračka hrvatskih ruku djelo (moj sherlockovski um to je dokučio čim sam otkrio da su uputstva dostupna na engleskom i - hrvatskom!) a kako sam, kako rekoh, u to vrijeme bio sav u intervjuima odmah mi je palo na pamet da intervjuiram stvoritelje ovog čuda koji su svojom napravicom pomogli čitanost ovog bloga, ali i omogućili mi da dio blogova koje pratim stalno držim na oku.

I tako, evo sad intervjua. Bio sam slobodan malo presložiti pitanja i odgovore kako bih zadržao nit razgovora, iako se razgovor zapravo odvio u dva-tri maila koji su s moje strane bili krcati pitanjima, a s Mariove strane krcati odgovorima. Duhovitima usto - usudio bih se primijetiti...

Nadam se da su moji urednički zahvati pomogli da se dočara duh razgovora sa momkom koji se zove Mario Marušić:


Ja bih rado postavio par pitanja osobi/osobama koja je/su zasluzna/e za ovaj projekt. Svidja mi se i rado bih postavio par pitanja, potpitanja i nevezanih pitanja. Sve bih to onda lijepo upakirao i objavio na svom blogu kao razgovor s autorima. Ako vas zanima, javite mi e-mail adresu pa da posaljem prvu seriju pitanja.

Osobe zasluzne za projekt su: ja :)
Slobodno se javi, pitaj sto god te volja... da si u Zagrebu, rekao bih da mozemo to i na kavi, al brzinskim pregledom tvog bloga cini mi se da si u Londonu, tako da...
Usput, zanima me zasto na blogu o knjigama imas dva skoro ista tagafeed boxa :)

Ja sam fakat u Londonu ali ako te put ovamo nanese (kaj ja znam Wizzair je sad jeftin) moze kava ...iako ove engleske kave i nisu nesto,ali su ogromne ..

A na blogu o knjigama sam malo testirao gadget prije nego ga stavim na glavni blog pa sam ga zaboravio maknuti ... cekam da vidim odgovore pa da krenem sredjivati feedove ...

Da, Starbuck's recimo sucks, ali kava u Haagen-Dazsu je zakon :) A za London nije problem doći (volim taj wizzair, kvragu - 60 eura povratna, di to još ima?) nego je problem biti tamo - za 7 dana u londonskom crappy hostelu mogu biti mjesec dana u apartmanu na Hvaru... (izdaješ li možda sobu, jeftino? Baš mi se ide opet... :)

Sobe ne izdajem. Em sto nisam izdajnik, em sto mi pise u ugovoru o najmu da mi je to izricito zabranjeno ... a nije da mi nije palo na pamet kad vidim cijene smjestaja ovdje... no, zato poziv na kavu stoji. A i tu "kavu" mozemo shvatiti kao kavu u sirem smislu rijeci - netko je negdje rekao da kad se ljudi zovu na kavu najcesce je nitko u drustvu ne pije.

Kad svratim u London, javim se... već 6 mjeseci nisam bio, vrijeme je za opet... kvragu, sviđa mi se taj grad :)

Sad slijedi moje brdo pitanja, a ti vidi kako i koliko zelis na njih odgovoriti. Elem ja pucam:

Tko je/sto je Mario Marusic?

Huh. Sad. Ovaj. Ah, ajde kad već pitaš... ja sam jedan čudan programer koji umjesto mračne sobice i kompa preferira sunce i more pa ću tako za koji dan umjesto da sjedim doma i zarađujem pare, zaružiti s curom bar dva mjeseca na more. Inače, šta da ti kažem... one standardne podatke tipa rodom iz Vukovara, diplomirani inžinjer matematike, živim u Zagrebu, godinama se bavim webom tako da u svom programerskom portfoliu imam i mrcine kao iskrica.com ili posao.hr, trenutno se igram otvaranja vlastite firme i slaganja vlastitih sajtova, kupovanja namještaja za stan s pogledom na Jarun i općenito uživam u životu.

Ajd ako nije previse - pojasni mi malo onaj dio sa iskrica.com/posao.hr u portfoliu? To ja cisto zato jer sam cuo za te siteove pa rekoh da ne lupim nesto bezveze kao "covjek koji je samostalno stvorio iskricu ..." ili mozda zbilja jesi?!?! Mislim - ja ne znam tko je stvorio iskricu, a kad ne znam ja pitam ...

Pa, stvorio u smislu isprogramirao nekih 90% tih sajtova dok sam tamo radio... kostur iskrice sam dobio gotov, ali sam je nakon toga optimizirao i nadogradio toliko da je od osnovnog koda ostao samo oglasnik... posao.hr sam složio od nule ali je dobio neke dodatke nakon što sam otišao iz firme, tako da i tu računam 90% :)

Niti ideja niti dizajn za te sajtove nisu bili moji, a nisu ni sajtovi kao takvi - tek trebam smisliti i napraviti baš baš svoj veliki sajt.

I sto ti je Josko Marusic - animator?

Baš ništa. Osim tate i bake, nemam niti jednog rođaka koji se zove Marušić.
Već sam skužio da mi ovakva pitanja nikada neće prestati jer, osim Joška, u srednjoj školi nam je najstrašniji profesor bio Marušić, a na fakultetu se tako prezivao prodekan.

Kako se "tag" i "feed" prevode na hrvatski za potrebe komunikacije s ministarstvima ili nekim slicnim ustanovama koje inzistiraju na "cvrstopisu" i tako nekim rijecima?

Pojma nemam, ja koristim "tag" i "feed". Nikad ne koristim hrvatske prijevode koje je netko na silu izmislio. Jedini prijevod koji priznajem je onaj koji je ušao u normalnu upotrebu, npr. pržilica :)

Tagafeed je jos u beta fazi. Sto je uopce za tebe beta faza?

Beta faza je takva faza gdje još mislim da sajt nema sve što sam mu htio natrpati za početak. A toga ima dosta.

Kad ce to postati alfa (i omega)?

Alfa više neće, to ide prije bete :) a omega isto nikad jer nakon bete ide faza "gotov sajt". Uglavnom, kad sredim nekoliko stvari, kao npr. slanje postova na mail i kreiranje feedova po tagovima, mičem betu.

Kakve su komercijalne mogucnosti ovog projekta? Ima li ih uopce?

Naravno da ima. Oglasi svih vrsta, boja i pasmina na sajtu, u mailovima i feedovima, i ono što mi zvuči najbolje - na dnu widgeta tj. skripte. Za sada nema nijednog oglasa, jer rješavam problem s time što mi je cijeli sajt napravljen Ajax-om, dakle - ništa se ne refresha, pa se ne refreshaju ni oglasi.

Oprosti sto nemam pojma sto je Ajax. Meni na spomen tog imena na pamet padaju (in order of appereance) - nizozemski nogometni klub, nekakvo antikno sredstvo za pranje (sad jel posudja ili neceg drugog ne sjecam se vise), a ako bas jako napregnem mozdane sjetim se i nekog grckog junaka (pri cemu se opet ne sjecam jel iz Ilijade ili Odiseje - ali bit ce iz one prve ...). Da li je za upotrebu tagafeeda to nuzno predznanje?

Ne, ti ne moraš uopće znati što je ajax, ali čisto da ga znaš prepoznati - to ti je kad klikneš na link, a on ne refresha stranicu nego negdje u pozadini popriča sa serverom i promijeni ti samo dio stranice - na tagafeedu sve tako funkcionira npr. klikneš na "my feeds" i to te ne vodi na neku drugu stranicu nego browser posrče popis feedova sa servera i stavi ti ih u stupac, a ostatak stranice ostaje isti. To je jako lijepo jer ne treba svaki put iznova kreirati ostatak stranice, ali isto tako radi probleme jer negdje na tom ostatku stranice trebaju bit i oglasi, pa treba i njih nekako refreshati nakon svakog klika... još radim na tome...

Hoce li postavljanje skripte ikada prestati biti besplatno? (To ja pitam da se odmah prestanem gnjaviti s time)

Eto, odgovorio sam ti u pretprošlom pitanju - bit će besplatno, ali će se na dnu vjerojatno kad-tad pojaviti kakav dodatni linkić koji liči na recimo google ads.

Mogu ja sa pitanjima za nas malo gluplje korisnike?

Aaajd prooobaj...

Mogu li negdje i nekako podesiti koliko ce se najsvjezijih blogova pojavljivati na mojoj stranici?

Za sada ne možeš. Jer je sajt beta :) Ali planiram dodati i to. Dok ne dodam, svi imaju 20.

I jos jedno takvo, koliko zapravo ima raznih "maski"? Vidio sam kod Ire jedan lijepi "personalizirani" izgled - jel covjek mora doktorirati na html-u, cis-u ili kako li se vec te spike zovu ili se nekako moze izgled dodatka prilagoditi izgledu bloga?

Nema ograničeni broj maski nego dobiješ čisti kod pa ga oblikuješ css-om kako god želiš. Ipak, ne moraš doktorirati na css-u, jer to nije baš tako strašno komplicirano (citat o css-u i html-u by Sadisticoshy: "Aaaaaa, matriiix" :)
Samo još nisam stigao napisati help za to pa prilagođeni izgled za sada imaju samo oni koji sami uspiju skužiti kako ga staviti.

I konacno, ja pratim puno blogova i volio bih staviti vise od jednog tagafeeda (kaj ja znam - jedan za zene blogere, drugi za muske, jedan za crnke, drugi za plavuse) jel se moze to vec sad, hoce li se moci kad izadje iz bete ili moram napraviti nekoliko korisnickih racuna pa svaki formirati za sebe?

Da, moći će se, i to tako da dodijeliš tagove tim blogovima, i onda si staviš skriptu samo za blogove s određenim tagom. To mi je jedan od prioriteta, bez toga ne mičem "beta" oznaku :)

Pa onda jedno povezano pitanje - koliko ta naprava opterecuje tj. usporava ucitavanje mojeg bloga?

Skoro ništa. Za sada je brz k'o strijela, a ako navale korisnici pa se stvar uspori, imam još nekoliko načina za ubrzavanje koji samo čekaju da uskoče po potrebi.

E sad jedno pitanje za koje znam da ga ne bih trebao postaviti ali "nuzda me nagoni" ... uz sve ograde i ocekivana kasnjenja sto ti mislis - KADA ce ove mogucnosti koje mene zanimaju (podesavanje broja prikazanih feedova, help za podesavanje izgleda gadgeta, multiple tagafeed iz istog korisnickog racuna itd.) biti dostupne?

Mislim, ne boj se, ako ti velis do kraja mjeseca - ja sigurno necu 30.06. u ponoc doci lupati po vratima tvog tvog stana sa namjestajem s pogledom na Jarun - ali ono, orijentacije radi ...

Čim stignem. Trenutno sam u nekim drugim poslovima koje bi trebao pozavršavati prije ljeta, a onda dolazi more... ukratko - pojma nemam. (ipak, nosim laptop na more... možda bude koji kišni dan :)

Postoje li neki posebni problemi s nekim blog servisima (znam da su neki drugi agregatori imali problema sa blog.hr-om svojedobno) ili svi blogovi svuda mogu biti praceni?

Svi i dalje imaju problema sa blog.hr feedovima jer su defektni, a recimo na bloger.hr nemaju link do feeda pa se može samo nagađati gdje je. Tagafeed je zato napravljen tako da pokušava pročitati i takve feedove i u većini slučajeva ih uspijeva nekako pronaći ili dešifrirati. Ipak, glupost naših programera je nevjerojatno inventivna, tako da je recimo feed od T-portala imao vrijeme postanja zapisano u nepostojećem standardu. Ne znam jesu li do sada to ispravili, ali pitanje je kako su se samo toga sjetili?

Mogu li u tag-a feed staviti i druge stvari - vijesti, sportske rezultate, vremensku prognozu?

Naravno da možeš, nisi li to do sada vidio? Klikni na "all feeds" i vidjet ćeš NBA rezultate, vijesti s Večernjeg, Monitora ili T-portala i šta ja znam šta su sve drugo ljudi natrpali :)
Ako znaš vremensku prognozu koja ima feed, stavi si i nju.

Otkud ideja za ovo?

Kao i sve druge ideje - iz potrebe. Htio sam svako jutro na jednom mjestu čitati blogove koje inače čitam, a nije mi se svidio niti jedan postojeći feed reader. Na svakom koji sam vidio trebalo je kliknuti na ime feeda, pa onda čitati sve njegove najnovije postove, a ja sam htio da mi se sve što hoću samo poslaže od najnovijeg prema natrag. I da nema frameova. I da sve skupa ne izgleda kao outlook. I tako...

Samo da velim da se meni jako svidja gadget. Osim toga vidim da mi se jako povecao promet od ljudi koji ga imaju na svom siteu. Zasto nigdje ne pise tko su autori projekta?

Zato jer je sajt još u beti, dakle, nisam stigao napraviti "about" stranicu :)
Budem.

Kakvi su ti odnosi sa Borjinim 2.0, sa Aboogyjem, sa Blogariatom i drugim opcijama agregiranja blogova? Jesi li im konkurencija ili se nadopunjujete?

Nismo si konkurencija, iako je sve to slično. Mi se svi više manje poznamo, što uživo, što preko blogova... hm, u stvari nakon ove webstart konferencije prošli mjesec većina uživo... tako da nema rivalstva nego bi svi voljeli da bar netko od nas uspije sa svojim projektom.

Imas li neki novi projekt kojeg ovdje zelis ekskluzivno najaviti?

Imam više njih, ali pošto su još u idejnoj fazi i nemaju još ni ime, nemam za sada što najaviti (hoću bar jedan projekt u životu prvo smisliti a onda napraviti - sve do sada, uključujući i tagafeed, radio sam tako da sam se nakon 10% gotove ideje bacio na programiranje i sve ostalo smišljao putem)

Inace sad sam tek vidio da ti je mail "izacoska" ... a ja sam se pitao tko mi to dolazi po trackeru sa te cudne adrese ...

Aha, nekidan sam to i ozakonio - otvorio sam Iza ćoška d.o.o. za web consulting & development i napravio šarene posjetnice i idem na sastanke i ugovaram poslove i sve k'o veliki :)))
Samo odijelo ne nosim.

Ako google ponudi dva braziliona dolara hoces li se prodati?

I za puno manje :) Imaš kakvu ponudu?

Nemam ponuda za kupovinu, ali nikad ne znas ... mozda bas sad neka faca guglajuci "goli muskarci slke" ili "niko kranjcar i simona" skokne na moj blog i zapali se za tagafeed sa strane ... nadam se da ces biti doma kad te taj bude trazio :-)

Hehehe... funte! Funte! Dajte mi funte! (mwahahahaha)

-----------------------------------------------------------------

Eto, rekoh, možda će vas zanimati ovaj razgovor ...

Inače, dosad nisam primijetio da mi tag-a-feed izaziva bilo kakve probleme, zbilja je zgodna i pregledna stvarčica na kojoj se lako vidi što ima nova na blogovima koje pratim ... još jednom ću ponoviti da su trenutno gore samo neki od blogova koje pratim - ostali su u Google Readeru kojeg i dalje koristim s velikim guštom kad se nađem u ozbiljnijem zaostatku.

Najbolja stvar kod tag-a-feeda mi je što efikasno zamjenjuje onaj klasični popis blogova koje pratimo, a istovremeno i omogućava hvatanje najsvježijih postova.

Stvarno zgodna stvar i jedva čekam da iziđe iz Bete pa da mogu sve blogove koje pratim puknuti tu na blog ...

10 komentara:

Anonimno kaže...

hihihi vidla i ja kod tebe tagafeed pa sam ga malo proučavala... nisam još stavila na blog, ali ne znači da neću... :) i ofskroz - simpatičan i zanimljiv intervju... i čekam nastavak, as usual! :D

Anonimno kaže...

Ja imam problem s tag-a-feed. Otvorim ga i slova su mi minijaturna tako da ne mogu vidjeti nazive blogova , ja sam si stavila nesto drugo na svoj blog. Makar ni to nije idealno rjesenje, svako malo mi nestaje sa bloga.
Hej ,pa ja sam na tvom tag-a-feed.
Hvala,hvala. Sad kad mi se posjecenost poveca,lol.

Unknown kaže...

i meni je drago vidjeti dobar domaći uradak, ali za slične stvari mi je netvibes. com i operin rss reader zakon

Anonimno kaže...

Odlično, odlično! Skroz mi je drago da se tag-a-feed sviđa ljudima a od gospodina stvoritelja istoga ću tražit postotak il bar večeru na konto popularnosti koja mu se dogodila :-). Inače, ako nešto cijenim kod takvih projekata ondak je to dobar support. A kad sam zapela na nečem banalnom, odgovor je stigao u hipu. Eto, čovjek zna kako razvijat stvari i sluša reakcije...

Anonimno kaže...

Pravo ti dobar ovaj intervju. Naučih mnogo svašta nešto.

Anonimno kaže...

Mariju svaka čast, sviđa mi se to što je napravio, a i čini mi se simpa i u ovom intervjuu :)
Da imam drugačiji dizajn bloga ili barem neki u koji se usudim dirati, odmah bi si stavila tag-a-feed. Često propustim meni zanimljive blogove i blogere jer čovjek ne može neprestano klikati, a nigdje se ne vidi kad su "moji" nešto obajvili. Halova njušilica je bila čist zgodno rješenje, ali je bila poprilično nestabilna.
Eto, da nisam informatički bedak i da znam baratati s dizajnom, isti čas bi si stavila taj tag-a-feed :))

neutrino kaže...

@ jabuka - ma nema nastavka, zato i jest ovoliko dugacak post danas. Ovaj put nije imalo smisla cjepkati stvar - sve je tu. Sad znas sto je tagafeed, tko ga je napravio, a znas i kad ce poboljsanja ... odnosno ne znas, ali znas da ima netko tko o tome misli ...

@ zvrk - nemam pojma kako bih rijesio tvoj problem, ali znam da ces na stranicama tagafeeda lako naci gdje se postavljaju pitanja, a Mario je poprilicno brz kad treba odgovoriti ... a ovo sto ti imas mi lici na Halovu njusilicu i koliko znam funkcionira samo sa nekim blogovima na blog.hr-u

@ paor - eto ga sad. Lijepo mu vele "kupuj hrvatsko", al on ne ... tamo neke boktepitacije izmisljotine su mu bolje ... :-)) Ma zezam se, ja isto citam blogove u Google readeru, ali mi je tagafeed ipak jako zgodna stvar...

@ Athena - Ah ti dobrotvorko hrvatskih informatickih uradaka ... ne znam kako ce ti Mario zahvaliti ... prepustit cu vama dvoma da se o tome dogovorite :-))

@ Jimbo - ma znao sam ja da ces ti (opet) cijeniti moje napore ...

@ Trill - postavljanje je jako jednostavno, a vec sam ovdje pisao o Google Readeru koji je jedno zgodno orudje za pracenje blogova ...

Anonimno kaže...

hehehe ok, a ja se još čudila kako nisi napisao kad će nastavak intervjua... eto kako sam se uživila! :D

a niš... onda čekam novu temu! :)

Anonimno kaže...

Znam da jesi. Čitala sma taj tvoj post i preporuku i čak jedno vrijeme slijedila upute. A onda sam se zbunila...ne s tvojim uputama nego sa svojim dizajnom. Takav je da nigdje više ništa ne paše. čak i onaj box sa xportalom ga kvari...
U tom je problem. Imam prelijep i prejednostavan dizajn, koji mi onemugućava da stavim one stari koje bi mi mogle trebati :)

Anonimno kaže...

Mala ispravka: nije "taga" nego "t'ga za jug" ;))