Menart o piratskoj muzici - nastavak interviewa

Ovo je drugi dio interviewa s gospodinom Brankom Komljenovićem direktorom Menarta u Hrvatskoj koji je istovremeno i A&R director, dakle kriv za svu glazbu koju Menart objavljuje u Hrvatskoj. Prvi dio interviewa možete naći ovdje (moj blog) ili ovdje (tkokoga.com).


Prije nego što počnete čitati nastavak interviewa potrebno je malo pojasniti temu koju spominjem u prvom pitanju ovog dijela.

Radiohead je engleski rock band koji je nakon 6 studijskih albuma snimljenih za diskografa EMI, svoj slijedeći album "In Rainbows" u listopadu 2007 objavio samo u digitalnoj verziji ponudivši ga za download na svojem web-siteu. Cijenu su kupci određivali sami.

Neki izvori navode da je u dva mjeseca do izlaska "pravog" albuma u prosincu 2007 na taj način prodano 1,2 miliona kopija, no menedžer banda je to porekao. Službeni podaci o prodaji nisu objavljeni jer Radioheadovi menedžeri tvrde da je digitalna ponuda ionako trebala poslužiti samo povećanju prodaje fizičkog albuma.

Frontman Thom Yorke izjavio je da je profit od digitalnog downloada bio veći od ukupnog profita kojeg su ostvarili od svih prethodnih albuma zajedno. Neke internetske ankete pokušale su saznati rezultate i na uzorku od 3000 ljudi utvrdile da je oko trećina ljudi koji su downloadali album to učinila besplatno, a da je prosječna plaćena cijena - 4 funte. Glasnogovornik banda rekao je u listopadu da je većina ljudi platila normalnu maloprodajnu cijenu za CD, a da je samo nekoliko downloada prodano po jedan penny. Uz to, mnogi su se kupci predbilježili za fizičko discbox izdanje.

Kad je album izdan kao discbox u kutiji je dolazio sa dodatnim CD-om sa studijskim snimkama, dvije vinilne verzije albuma i tvrdo ukoričenom knjigom njihovih umjetničkih radova. Sve skupa po cijeni od 40 funti. Normalna cijena CD-a je 10-12 funti. Članovi benda izjavili su da je prodano oko 60-80 tisuća takvih discboxa

Album je (temeljem prodaje običnih fizičkih CD-a) izbio na broj jedan i u Engleskoj i u Americi. U Americi to im je drugi put uspjelo u karijeri, a u Engleskoj peti put. U prvom tjednu prodaje prodano je 44,602 primjerka u UK i 122,000 komada u US



G. Komljenović i ja pričali smo o digitalnoj ponudi albuma za cijenu koju određuje kupac.



Što, kao izdavač, mislite o potezu Radioheada?

Sviđa mi se taj potez.

Ako su oni odlučili da publika odluči koliko vrijede njihove mp3ce, to je u redu, imam samo problema sa time da publika odlučuje da svaka glazba vrijedi nula kuna.

Kao izdavaču to nam naravno ne ide u prilog, ali smo u Hrvatskoj još daleko od sličnog poteza domaćeg banda takvog statusa kao Radiohead.



ZAMP ubire porez na svaki prodani PRAZNI medij prodan u Hrvatskoj na ime neovlastenog umnozavanja glazbe. Koliko od toga na kraju dodje izdavacima? Znate li koliko dolazi izvodjacima?


Otprilike koliko i autorima, i diskografima, budući smo svi otprilike jednako oštećeni padom prodaje zbog jeftinih praznih nosača zvuka i slike.


Pretpostavljam da znate da postojanje tog davanja ZAMP-u mnogi smatraju opravdanjem za ilegalni download jer su autorska prava vec platili kupujuci prazni CD. Zar nisu u pravu?


Ne to je okretanje istine, to davanje postoji godinu dana, a ilegalni download postoji puno duže. Zar netko misli da je sa 8 lipa kupio nečija prava?


Dobro, ali kad već postoji davanje ZAMP-u i to čak i kad čovjek kupuje CD za prženje svojih privatnih fajlova ili slika s ljetovanja - donekle je razumljiva uzrujanost takvim propisom.


Samo mi objasnite princip po kojem bi mogli razlučiti kada netko kupuje prazan CD za korištenje za fotke, a kada za presnimavanje glazbe ili filmova, mislim to je nemoguće, jer da se ostavi prostor, svi bi kupovali CDove ili DVDove, za potrebe za fotke?

Tako je to u Hrvatskoj.

Mislim jasno je da neki kupci koji zaista ne kupuju prazne medije za potrebe presnimavanja glazbe ili filmova stradaju, ali se na nivou industrije radi o manjem broju korisnika.


Htio sam zapravo pitati da li je taj prihod od ZAMP-a izdavacima neka vazna stavka u ukupnim prihodima ili se radi o necemu sto nije nuzno ako bi se na druge nacine uspio smanjiti ilegalni download?


Taj prihod koji mi zovemo blank tape levy, i u svijetu postoji vec desetljećima, nije za sada za nas tako važna stavka, jer se tek skuplja od prošle godine, pa će možda u budućim godinama kada će i narasti, možda postati bitniji prihod i dikografa, ali i izvođača i autora.

Činjenica je da prženje CDova je već prisutno godinama, a taj prihod ZAMP skuplja od uvoznika tek godinu dana, pa to smatram tek zakašnjelim odgovorom na činjenicu da se prazni CDovi koriste u 90% slučajeva za snimanje glazbe ili filmova. Ako je netko to protumačio da su diskografi sada dozvolili prešutno presnimavanje CDova jer uzimaju 8 lipa po praznom CDu (ali dakle sve 3 udruge zajedno, pa vidite vi koliko nam to znači), onda samo mogu reći da se nadam da će to u budućnosti biti još puno više, pa da će prazni CDovi biti još skuplji.

A prvo se treba naći način kako da se smanji download ili presnimavanje, da se vide neki drugi načini raspodjele nameta, dok se to ne desi, ne vidim drugog načina.


Imate li neke podatke koliko ljudi koji downloadaju muziku na p2p poslije zaista kupi i CD?


Zaista ne znam. Puno ih priča da downloadiraju i kupuju i vjerojatno zaista i postoji dosta njih koji nađu na netu, svidi im se nešto pa kupe, ali je još više onih koji nikada ne bi ništa platili.


Mogu li se CD-ovi Menarta kupiti online i gdje? Postoji li i dostava u inozemstvo?


CROART.HR , WWW.CEDETERIJA.HR


Mogu li se pjesme Menartovih izvodjaca legalno downloadati s Interneta?


Mogu na fonoteci – t.com, cedetrija, mzona.si i na preko 150 mp3 siteova po cijelom svijetu, itunes, amazon, emusic, rhapsody...


Imate li planove za otvaranje vlastitog web-shopa za online prodaju muzike svojh izvođača i/ili njihovih nosač zvuka?

Ne zada sada u Hrvatskoj, ali imamo Mzonu u Sloveniji


Da li mislite da bi se otvaranje takvog shopa negativno ili pozitivno odrazilo na prodaju nosača zvuka?

Moglo bi samo povećati prodaju


Mislite li da bi takav potez bio pozitivan pomak u borbi protiv nelegalnog downloada?

Svakako


Zašto u Hrvatskoj nema iTunes servisa i kakav je vaš stav prema njihovom eventualnom dolasku?


Jer je Hrvatska malo trzište, a još manje kada se radi o digitalnim pravima i kao takva još nije dovoljno zanimljiva appleu.


Koju cijenu biste smatrali realnom za jednu pjesmu npr. Ede Maajke kupljenu sa takvog servisa? (Pitam čisto orijentacijski, ne tražim nikakav precizni izračun u lipu - radi li se o 3, 5 ili 10 kuna?)


1 Euro mislim da je svakako ok, kada je pjesma nova, nakon par godina može biti i manje - 4 kune.


Kako vi vidite krajnji ishod rata sa p2p servisima?


Ne vidim ga dok se ne nađe neki novi nosač zvuka, koji će se moći bolje štititi, do tada će biti moguće raditi samo damage control


Zašto je cijena CD-a u Hrvatskoj skoro jednaka njegovoj cijeni u Evropi, a troškovi njihove proizvodnje (i.e. plaće zaposlenih) ipak nisu isti?

Tu imamo dvije kategorije – strane CDove na čiju cijenu ne možemo utjecati ali znamo politiku majora gdje strani CD isto košta kao u Engleskoj, Njemačkoj - dakle cijene su svugdje uglavnom na istoj razini.

Te domaće CDove čije cijene mi određujemo prema uloženim sredstvima. Domaći CDovi su u pravilu 30-50 % jeftiniji nego strani, pa ne mislim da su jednake cijene – Edo Maajka cd – 100-109 kuna, Britney Spears 135-140 kuna.

-------------------------------------------------

Nadam se da ste u ovom interviewu našli barem poneko pitanja koje ste i sami željeli pitati nekog izdavača.


Glede komentara na prvi dio intervjua koji su osvanuli na tkokoga.com bez ikakve želje da branim ili štitim g. Komljenovića htio bih reći da sam ispalio jedno brdo pitanja, a da je g. Komljenović odgovarao munjevito. Stoga mi nije za prestrogo suditi ukoliko mu se omakla poneka nespretna formulacija.

Njegovi su mi odgovori značajni zbog toga što pobijaju priličan broj argumenata mojih komentatora koje sam probao grupirati u ovom postu.

No, slažem se da i nakon ovolikih odgovora otvaraju nova i nova pitanja koja bi se mogla postaviti.

Ono što cijenim kod gospodina Komljenovića je da je na pitanja odgovorio iznijevši svoje viđenje stvari. Nije se oglušio na upit i nije beskonačno otezao sa odgovorima.


U ponedjeljak ću vam pak ponuditi odogovore Croatia Recordsa na slična pitanja.

0 komentara: