Studenti prosvjeduju, a ja da ne komentiram - ma hajte molim vas

Taman sam sjeo pisati jedan neobavezni i lagni postić kad ugledam vijesti na Jutarnjem i Indexu.

Studenti blokirali Filozofski fakultet u Zagrebu i bune se protiv mogućeg uvođenja naplaćivanja studija.

U trenutku dok ovo pišem ni meni samom nije još sasvim jasno podržavam li ja taj prosvjed ili ne. Znam da ta moja nedoumica nije najveći problem s kojim se trenutno suočava čovječanstvo, ali meni je to dovoljno zanimljivo da se upustim u malu raspravu sa samim sobom kako bih si malo osvijetlio slučaj sa raznih strana i tako konačno definirao na kojoj strani stojim.

Pa da vidimo - kakva me razmišljanja okupiraju?

Besplatni studij nije zaista besplatan


No, ovo je valjda svakom jasno. Kad pričamo o besplatnom studiju ne mislimo da ono zbilja ništa ne košta - da profesori žive od zraka i da komunalije bivaju nadoknađene nekom providnošću, da zgrade nastaju i održavaju se spontanim prirodnim procesima u kojima ništa ne sagorijeva, ništa ne zagađuje i ništa ne biva potrošeno.

Naravno da besplatno školovanje podrazumijeva besplatno za studenta - a da račun na koncu podmire porezni obveznici.

A da stvar bude bolja, podrazumijevamo da ni u ovome nismo sasvim dosljedni jer će jadni studoš ipak morati sam platiti knjige, fotokopije skripti, traperice u kojima će sjediti na predavanjima ili na stepenicama pred faksom (u zavsnosti od vremenskih prilika) i onaj novi mob bez kojeg se nikako ne može pojaviti u kantini.

Postoji li pravo na besplatno studiranje?

Uf, baš ne volim kad rasprava krene u ove vode i krivo mi je da se potee ovakva argumentacija.

Čvrsto vjerujem da ne postoji pravo na besplatni studij, ma koliko puta ponovili da je to civilizacijski doseg.

Podosta sam o tome pisao kad su se ono studenti filozofskog (sic!) bunili protiv upisnih kvota i prava djece branitelja na izravni upis. Prvi post, drugi i treći.

A opet, s druge strane - osnovno i srednje obrazovanje JEST besplatno, pa zašto bi se onda besplatno školovanje tu zaustavilo?

Činjenica je da Povelja o ljudskim pravima traži da osnovno školstvo bude obavezno i besplatno, dok za visoko školstvo traži samo da bude dostupno svima na osnovu zasluga (tj. valjda uspjeha u ranijem školovanju). Tako da sa formalne strane pravo na besplatni studij ne postoji kao općepriznato ljudsko pravo - baš kao što ne postoji niti pravi na besplatni javni prijevoz umirovljenika. To je nešto što društvo plati ili ne plati već prema tome koliko ima love i što su mu prioriteti.

Ako bismo prihvatili tezu da je besplatni studij ljudsko pravo, zar ne bismo onda pred društvo postavili cilj da studij osigura SVAKOME tko to želi, a ne samo za onih par stotina/tisuća povlaštenih koji su upali na fakultet po ocjenama i prijemnom?

Zar ne bi onda društvo moralo omogućiti da svaki potencijalni student ima mogućnost upisati koji god fakultet poželi - baš kao što se mora omogućiti da svako dijete može pohađati osnovnu školu?

Tako da, iako mislim da bi besplatno visoko školovanje možda i mogao biti civilizacijski doseg - to sigurno nije LJUDSKO PRAVO.


Ja sam završio besplatni fakultet

Koliko god to izgledalo kao bezvezni argument - praviti od sebe neko mjerilo stvari - ja sam subjektivan, pa moram stvar gledati i iz svoje perspektive: prilično sam zadovoljan kako mi je život do sada ispao - dosegao sam neku razinu profesionalnog i životnog standarda s kojom sam prilično zadovoljan. Uvijek se može bolje, ali dovoljno mi je samo baciti oko na sliku čovječanstva oko sebe i odmah mi je moje stanje jako dobro.

Bez sumnje, da nisam završio besplatni fakultet - sigurno ne bih bio tu gdje jesam (a meni je Kazahstan baš cool - da se razumijemo, baš kao što mi je London bio turbo cool).

Ono što želim reći je da se i kao proizvod besplatnog školovanja može biti sasvim zadovoljan u životu, može se razviti prilična lepeza interesa, može se pisati jedan ovako turbo-zanimljiv blog ;-) ...

Da su mi starci morali platiti školovanje i da nisu imali love - blogtepita gdje bih sad bio.

No, ako su mi starci imali love - ne bi li bilo u redu da sam si platio studij sam, umjesto da su me financirali hrvatski porezni obveznici kojima to nisam nikako vratio jer živim vani i podižem porezne prihode nekoliko drugih država?

A i da živim u Hrvatskoj, imao bih veća primanja kao VSS nego većina onih koji su me stipendirali - u svakom slučaju natprosječna, pa bi tako oni prosječni zapravo ulagali u moje blagostanje.


Što je loše u dugogodišnjem studiranju?


Protivnici besplatnog studija rado spominju da se njime omogućava da netko studira i po deset godina, otežući svoj studentski status, ne pridonoseći društvu i štoviše uživajući brojne povlastice.

Ne dijelim baš previše to mišljenje. Onaj tko studira dugo, očito ionako ima love da si priušti takav status. Da im je frka - završili bi u roku i našli posao sa punom plaćom, doprinosima, Božićnicom i regresom za godišnji odmor. Imali bi bolovanja i neradne subote, kreditnu sposobnost, pravo na minus na tekućem računu i kreditne kartice. Sve ono što kao nezaposleni, ili zaposleni preko student servisa nemaju.

Ako preživljavaju bez svega toga, onda ih netko uzdržava a taj bi to činio i da se studij plaća.

Roditelji vječitih studenata bi se možda mogli zalagati za ukidanje besplatnog studija, ali ne vidim da šire društvo blogznakako zbog njega pati.

U krajnjoj liniji, ako se misli na nelojalnu konkurenciju studenata na tržištu rada, koji radom preko student servisa pomažu sivoj ekonomiji ili oduzimaju radna mjesta nekvalificiranim radnicima ili onima sa srednjom stručnom spremom - postavljam si pitanje: Zašto je uopće potrebno imati povlastice prilikom rada preko student-servisa? Bilo za poslodavca bilo za zaposlenika?

Zašto bi netko radio isti posao za čavle a netko za plaću?

No da se vratim na temu - ne mislim da su loši rezultati hrvatskog gospodarstva uzrokovani ili pospješeni prevelikim brojem vječitih studenata.


Plaćanje studija kao garancija kvalitete

Često se čuje da bi sve blo drugačije kad bi se obrazovanje plaćalo, jer da bi se onda i profesori morali pomučiti da studente nečemu nauče, koristeći napredne metode i frcajući entuzijazmom.

Aha. Pazi da ne bi.

Baš kao što i komercijalna televizija podiže kvalitetu produkcije domaćeg dokumentarnog filma.

Vele da se diplome sa naših sveučilišta vani slabo priznaju, da su profesori ljenčine i da se izvlače od posla.

Kako bi činjenica da se studij plaća to promijenila? Pa i ovi što ih uhvatiše u aferi indeks su svoje ispite uredno platili pa to nikako nije imalo pozitivne efekte na hrvatsko visoko obrazovanje.

A valjda se misli da bi profesori rekli: "nije u redu da ja ovdje džabalebarim dok mi studenti koji PLAĆAJU sjede u auli" ... mada nekako više vjerujem da bi rekli "svakog se dana rodi po jedan novi naivac" ...

Što bi spriječilo komercijalne fakultete da štancaju diplome, da poentiraju na najnižim strastima (bankarstvo je tako seksi jer se sve sponzoruše objese na mladog japija a naš vam faks garantira takvu budućnost), da uvozi jeftine i zaglupljujuće obrazovne metode ("potcrtaj broj dvadeset")

Prosvjed ometa nastavu

To je istina.

Zbilja vjerovatno ima studenata kojima prosvjed smeta. Nekima je i direktno naškodio (kao onima kojima je prekinut i poništen pismeni ispit iz engleskog deset minuta prije kraja).

Jesu li oni kolateralne žrtve u borbi za veće dobro ili predstavnici one tihe većine koja kao i obično nastrada dok se neki busaju u prsa revolucionarnošću ili patriotizmom?

Može li se ukazati na neki problem a da pri tome nitko ne nastrada?

Ako stanem na stranu studenata, onda moram reći da je prosvjed OK (barem po onome što sam o njemu do sada pročitao). Nema uništavanja i nema nasilja. Postoje neka pravila igre koja su si prosvjednici sami nametnuli i to mi se čini baš cool od njih. A ako ne stanem na njihovu stranu onda bi me smetao svaki oblik prosvjeda jer bi bio pokazatelj ljudske gluposti.

No, da li bi se itko zbilja zapitao i jedno od ovih pitanja o kojima ja tu već satima razglabam (ja naime pišem sporije nego što vi čitate) da su prosvjednici odlučili otpjevati "Give peace a chance" na livadi na Sljemenu?

Jer, i okupljanje pred Ministarstvom bi bilo ometanje prometa i normalnog poslovanja okolnih trgovina i ureda. Kao i prolazak kroz grad sa transparentima i zviždaljkama.

Na Markov se trg ionako ne može, televizije su prezazuzete Farmom i Gotovčevima, 101 ili se ne sluša ili je irelevantan, novine uglavnom prepričavaju ono što ste propustili ili nedovoljno proživjeli na televiziji, a internetske kampanje u nas su važne samo u glavama njihovih pokretača koji su uvjereni da Sanader vrisne svaki put kad golobradi "Blue Angel 1996" iz Vinkovaca klikne na gumbić "Potpisujem" na websiteu www.peticije_za_zgubidane.com


Zaključak


Ah, što ja znam. Nekako sam sklon podržati studentski prosvjed.

Mislim da država mora smoći love da omogući studiranje što većem broju ljudi koji to želi. (Ako je takav bad da se za to nema love, ja sam se evo spreman odreći mosta na Pelješac!)

Ako već nekome mora zatvoriti vrata, neka vani ostanu oni koji su manje bistri i manje marljivi i manje sposobni. Radije nego da ostanu oni koji su siromašniji.

I znam da će mi cinici reći da će sirotinja ionako ostati vani jer "para sve vrti" i na faks se upisuje po babu i po stričevima.

Čak i ako je tako, kako bi se to promijenilo kad bi se fakultet plaćao?



U pisanju ovog komentara koristio sam slijedeću literaturu:

Vijest u Jutarnjem
Vijest na Indexu
Komentar Jovana Dragišića na Indexu
Vijest u Novom Listu

5 komentara:

jimbo kaže...

Ne podržavam prosvjede ove neiživjene djece, da pišem zašto trebalo bi prostora za cijeli post a nemam namjeru trošit vremena za to.
Zanimljivo je da se filozofski pobunio, i to vjerujem većina onih zgubidana što studira 7 godina, zagrizli su malo Hegela pa misle da su najpametniji, piju pivo u podrumu faxa i samo čekaju ovakve prilike da budu i "praktično korisni".
Ispravite me ako sam u krivu.
A glede čavala, sjetio si me na onaj vic kad je drug Tito došao u tvornicu šarafa pa pitao radnika koliko ih napravi za smjenu.
Pa mu ovaj rekao: "Pah... jedno četiri, pet... pet, da pet!"
A Tito mu rekao: "Pet?! Pa ja mogu 50 napravit za jednu smjenu!"
Radnik mu na to: "Da druže Tito, vi ste mašinbravar, a ja sam samo diplomirani ekonomist" :)

Toni Aničić kaže...

Dok god se gradi most na poluotok(LoL) i izdvajaju stotine milijuna za crkvu, ne zelim ni cuti da se nema novaca za visoko skolstvo u drzavnom proracunu. Jednostavno sramotno.

neutrino kaže...

@ jimbo - uh al smo ostri ... ajde napisi zasto si protiv ako te nije trta ;-) Uf bas mi se polemizira s nekim ... Vic je sjajan, a zgodno je da su te cavli sjetili na sarafe ... jesi i ti mozda dipl.oecc ;-)
@ Toni - I sa tobom bih volio polemizirati, ali ovdje se, na zalost - slazemo :-)

Anonimno kaže...

rijeka53,
besplatno studiranje samo za studente sa viskim prosjekom svjedozbe srednje skole i sa niskim primanjima u porodici, trajanje ograniceno, na redovno davanje ispita godinu za godinu, max koliko traje fax

Senko kaže...

Slažem se s većinom rečenog. Imam mixed feelinge za prosvjed(nike). IMHO:
1. zahtjevati besplatan fax za sve je nerealno
2. reći da nema novaca za besplatan fax (ili za ulaganje u fakultetsko obrazovanje) dok se novci masovno kradu (npr. što je sa svim onim SC aferama i pranjem novca?) je .. neiskreno :)